Instagram szkodzi psychice młodych ludzi? Amerykańskie stany składają pozew

Meta, firma macierzysta Facebooka i Instagrama, została oskarżona o wprowadzanie opinii publicznej w błąd co do ryzyka związanego z korzystaniem z mediów społecznościowych i przyczynianie się do kryzysu zdrowia psychicznego wśród młodzieży. Roszczenia zostały wysunięte w pozwie federalnym, który został ogłoszony przez dziesiątki amerykańskich stanów. 

Złamano przepisy?

Autorzy pozwu twierdzą, że firma używała uzależniających funkcji, aby „usidlić” użytkowników, jednocześnie ukrywając „istotne zagrożenia” związane z jej platformami. W pozwie stwierdzono, że Meta złamała przepisy dotyczące ochrony konsumentów, angażując się w „oszukańcze” zachowanie. Stwierdzono również, że firma zbierała dane o dzieciach poniżej 13 roku życia, lekceważąc swoje obowiązki wynikające z ustawy o ochronie prywatności dzieci w Internecie.

„Firmy zajmujące się mediami społecznościowymi, w tym Meta, przyczyniły się do krajowego kryzysu zdrowia psychicznego młodzieży i muszą zostać pociągnięte do odpowiedzialności”

powiedziała prokurator generalna Nowego Jorku Letitia James, jedna z 33 prokuratorów generalnych, którzy podpisali pozew

Kolejne dziewięć stanów również wysunęło podobne roszczenia w swoich własnych pozwach.

Rzecznik Meta w odpowiedzi oznajmił, że firma podziela zobowiązanie prokuratorów generalnych do „zapewnienia nastolatkom bezpiecznych, pozytywnych doświadczeń online” i „wprowadziła już ponad 30 narzędzi wspierających nastolatków i ich rodziny”. 

„Jesteśmy rozczarowani, że zamiast produktywnie współpracować z firmami z całej branży w celu stworzenia jasnych, odpowiednich do wieku standardów dla wielu aplikacji, z których korzystają nastolatki, prokuratorzy generalni wybrali tę ścieżkę”

dodał rzecznik

Meta i inne firmy zajmujące się mediami społecznościowymi już teraz borykają się w USA z setkami pozwów sądowych złożonych przez rodziny, młodzież i okręgi szkolne w związku z wpływem na zdrowie psychiczne.

Obecne pozwy to następstwo dochodzenia w sprawie praktyk firmy w 2021 r. przez kilku prokuratorów stanowych, po tym, jak Frances Haugen ( amerykańska demaskatorka, była pracownica Facebooka na stanowisku menadżera produktu) zeznała, że firma wiedziała, że jej produkty mogą szkodzić dzieciom.

Duża część pozwu została utajniona przed opinią publiczną. Ale konkretnie wymienia on funkcje, takie jak polubienia, alerty i filtry, które są „znane z promowania dysmorfii ciała młodych użytkowników”. Dysmorfia ciała powoduje, że osoba spędza dużo czasu martwiąc się o wady swojego wyglądu, a często te postrzegane wady są niezauważalne dla innych.

„Wybory i praktyki projektowe Meta wykorzystują i przyczyniają się do podatności młodych użytkowników na uzależnienie” – czytamy w pozwie.

Źródło

Skomentuj artykuł: