Czy polscy przedsiębiorcy inwestują w AI? Jest nowy raport. Wyniki badania nie napawają optymizmem

Zacieśnianie relacji z klientami i partnerami biznesowymi to najpopularniejsze działania planowane na 2024 r. przez polskie firmy – wynika z badań PIE. Niemal 90 proc. przedsiębiorców zadeklarowało, że w 2024 r. będzie wzmacniać relacje z klientami.

Wśród planów na nowy rok na drugim miejscu znalazło się zacieśnianie relacji z partnerami biznesowymi (78 proc.). Podobnie było w roku ubiegłym – to działanie podejmowało 73 proc. przedsiębiorców. Na trzecim miejscu wśród planowanych działań przedsiębiorcy zadeklarowali inwestycje w jakość kadry (68 proc. wskazań). W roku ubiegłym takie działanie podejmowało 51 proc. pracodawców.

Według Tygodnika Gospodarczego PIE polskie firmy relatywnie rzadko stawiają na inwestycje w narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI). Z badań PIE wynika, że 82 proc. przedsiębiorstw nie inwestowało w 2023 r. i nie planuje takich inwestycji w 2024 r. Polskie firmy są raczej mało scyfryzowane i mają niską świadomość korzyści z technologii wykorzystujących AI. Warto jednak zauważyć, że odsetek przedsiębiorców planujących inwestycje w AI w 2024 r. wzrósł do 18 proc. (w 2023 r. to działanie podejmowało tylko 8 proc.).

Według PIE chęć podejmowania różnych działań w 2024 r. rośnie wraz z wielkością firmy – mikrofirmy mają najskromniejsze plany. Najwięcej z nich chce inwestować w relacje z klientami (84 proc.) i partnerami biznesowymi (72 proc.). Duże firmy, poza wzmacnianiem więzi z klientami (94 proc.) i partnerami biznesowymi (82 proc.) oraz inwestycjami w kapitał ludzki (75 proc.), deklarują też większe wydatki na marketing (67 proc.), rozszerzenie oferty (64 proc.) oraz zakup oprogramowania i baz danych (57 proc.).

Plany na nowy rok zależą od branży. Na automatyzację stawia najczęściej przetwórstwo przemysłowe (48 proc.). Natomiast inwestycje w AI deklarują zwłaszcza firmy informacyjno-komunikacyjne (41 proc.), które także planują poszerzać ofertę (68 proc.) oraz dywersyfikować działalność (41 proc.). W AI planują też inwestować przedstawiciele działalności naukowej i profesjonalnej (po 28 proc.). Wśród tej branży jest najwyższy odsetek planujących zwiększenie nakładów na B+R (45 proc.). Poszerzenie działalności o rynki zagraniczne deklarują przede wszystkim przedsiębiorcy z branży transportowej (57 proc.).
Wśród planujących zmniejszyć szkodliwe oddziaływanie na środowisko są firmy: przemysłowe (61 proc.), związane z obsługą rynku nieruchomości (55 proc.) oraz transportowe (54 proc.). Generalnie w nowym roku firmy zapowiadają intensywniejsze kontynuowanie działań już podjętych w 2023 r. - pisze na zakończenie Tygodnik Gospodarczy PIE.

 

Skomentuj artykuł: