Jeep Wagoneer S to początek „elektrycznej” ofensywy koncernu Stellantis w USA. Jest to pierwszy całkowicie elektryczny samochód Jeepa, który będzie produkowany w fabryce w Meksyku a do sprzedaży w USA trafi jesienią tego roku. Jego cena zaczyna się od około 72 000 USD.
Marka należąca do koncernu Stellantis ujawniła w czwartek nowy pojazd, przedstawiając go jako „nowy rozdział” dla kultowej amerykańskiej marki SUV, która w ostatnich latach zmagała się ze sprzedażą w USA.
„To bardzo dużo. Jest to pierwszy globalny (w pełni elektryczny pojazd) zbudowany w Ameryce Północnej, zaprojektowany w USA ... dla świata” – powiedział dyrektor generalny Jeepa Antonio Filosa w wywiadzie dla CNBC po prezentacji pojazdu. Filosa, który objął kierownictwo Jeepa w grudniu, powiedział, że marka jest w „fantastycznej formie”, ale jest w trakcie „transformacji, jak wszystkie marki motoryzacyjne w dzisiejszych czasach (proces elektryfikacji)”.
Pomimo słabszej niż oczekiwano popularności pojazdów elektrycznych w USA, Filosa powiedział, że marka nie martwi się o przyjęcie przez konsumentów, ponieważ jest to dodatek do gamy Jeepa, który od przyszłego roku będzie nadal oferował tradycyjne SUV-y napędzane benzyną, hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in oraz pojazdy elektryczne o „rozszerzonym zasięgu”.
Wagoneer S będzie początkowo dostępny z 400-woltowym akumulatorem o pojemności 100 kWh, który może przejechać ponad 300 mil na jednym ładowaniu, 600 koni mechanicznych, osiągając przyspieszenie 0-60 mil na godzinę w 3,4 sekundy. Według firmy jest w stanie naładować się od 20% do 80% w 23 minuty za pomocą szybkiej ładowarki DC.
Filosa powiedział, że tańsze modele Wagoneera S zaczną być wypuszczane na rynek mniej więcej sześć miesięcy po premierze Launch Edition.
Cena wywoławcza Wagoneera S EV w wysokości 71 995 USD plasuje się pomiędzy napędzanymi benzyną wersjami Wagoneera, zaczynającymi się od około 63 000 USD, a bardziej luksusowym Grand Wagoneerem, zaczynającym się od około 92 000 USD.
Jeep ma wprowadzić również w przyszłym roku nowego, nienazwanego jeszcze SUV-a średniej wielkości, który zastąpi wycofanego z produkcji Cherokee.
Wagoneer S jest początkiem tego, co dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, nazwał w tym tygodniu ofensywą producenta samochodów elektrycznych w USA, w tym od sześciu do ośmiu pojazdów w pełni elektrycznych w tym roku.
Przez lata Tavares otwarcie mówił o tym, że firma jest zmuszona do produkcji pojazdów elektrycznych, które kosztują o 40% więcej, ze względu na wymogi regulacyjne, a nie zapotrzebowanie konsumentów. W środę opisał pojazdy elektryczne jako „ćwiczenie cięcia kosztów”, aby zapewnić rentowność pojazdów.
Całkowita sprzedaż Stellantis w USA w zeszłym roku wyniosła prawie 143 000 sztuk, co oznacza wzrost o 124% w porównaniu z 2022 rokiem. Prym wiódł się Jeep, w tym 67 429 Jeep Wrangler i 45 684 Jeep Grand Cherokee ".
Wagoneer S jest pierwszym „globalnym” samochodem elektrycznym Jeepa. Pierwszy elektryczny model marki Jeep o nazwie Avenger, mały SUV w cenie około 35 000 euro, czyli około 37 800 dolarów, trafił do sprzedaży w zeszłym roku w Europie.