Korzystając z voucherów turystycznych ratujemy miejsca pracy
Wiceszef resortu rozwoju Andrzej Gut-Mostowy zachęca Polaków, by nie rezygnowali z zaplanowanych wyjazdów, ale zmienili ich termin, wykorzystując specjalne vouchery, które będzie można zrealizować w ciągu kilkunastu miesięcy. "W ten sposób pomagamy branży i ratujemy miejsca pracy" - mówi.
Jak powiedział wiceminister rozwoju, epidemia i wszystkie związane z nią ograniczenia spowodowały bezprecedensowe problemy w szeroko rozumianej branży turystycznej - poczynając od hoteli, biur podróży po organizatorów imprez czy innych wydarzeń turystycznych.
"Dlatego specustawa z pakietu tarczy antykryzysowej wprowadza możliwość zwrotu wpłat za imprezy turystyczne, po skutecznym odstąpieniu od takiej umowy, po upływie 180 dni od poinformowania o takim fakcie. Albo - zamiast zwrotu pieniężnego pozwala na dokonanie go w formie vouchera, który będzie można zrealizować w ciągu roku. To konkretna forma wsparcia dla branży turystycznej, która pomaga jej w utrzymaniu płynności finansowej i przetrwaniu tego trudnego czasu. Za kilka miesięcy będziemy oczekiwali od organizatorów wypoczynku, tego, aby odpowiedzieli na nasze turystyczne potrzeby"
Gut-Mostowy zaznaczył, że w sytuacji, w której nie działają pensjonaty, hotele, restauracje, aquaparki czy biura podróży, straty branży spowodowane pandemią są bardzo wysokie. Dodał, że nasz rynek turystyczny wart jest 70-100 mld zł w zależności od tego, czy uwzględniamy turystykę zagraniczną.
"Zdajemy sobie sprawę z tego, że jeszcze co najmniej kilka czy kilkanaście tygodni ta trudna sytuacja potrwa, a nawet gdy zacznie się normalizować, to wola podróżowania Polaków przez kilka tygodni, a nawet miesięcy, będzie znacznie mniejsza"
Według niego "bardzo ciężkie chwile" branża będzie zatem odczuwać przez najbliższe miesiące.
Wiceszef resortu rozwoju zachęcił w związku z tym wszystkich do korzystania z voucherów i nieodwoływania podróży.
"W ten sposób pomagamy branży turystycznej, ratujemy miejsca pracy"
"Najprościej wyrazić wolę odbioru vouchera tą drogą, którą składaliśmy zamówienie na daną imprezę - jeżeli elektronicznie, to drogą internetową, jeśli był to kontakt osobisty, to musimy poczekać na możliwość takiej rozmowy lub wybrać inną formę kontaktu z biurem czy hotelem, jeśli zawarliśmy umowę w inny sposób"
Voucher, jaki można dostać zamiast gotówki jako obietnicę uzyskania w przyszłości usługi, ustawowo jest ważny przez rok od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna lub wydarzenie, które opłaciliśmy.
"Ten rok mamy na zrealizowanie vouchera czyli uzgodnienie następnej imprezy, ona może się odbyć już za kilka miesięcy".
Wyjaśnił, że voucher możemy odebrać na podobną lub inną wycieczkę.
"Ważne jest to, że ta impreza ma być co najmniej tej samej wartości dokonanych wpłat"
Zwrócił uwagę, że wiele biur podróży już stosuje premie dla klientów, którzy zdecydowali się na odbiór vouchera.
"Oferują dodatkowe usługi, albo podwyższenie wartości vouchera o 5-10 proc."
Gut-Mostowy zapewnił, że voucher ma pełną gwarancję bezpieczeństwa.
"Tak jak wszyscy organizatorzy podróży turystycznych mają zabezpieczenia w Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym, tak samo, zgodnie z ustawą, ten voucher będzie miał pełne zabezpieczenie"
Dodał, że obiera sygnały od firm, że klienci już interesują się tą formą rekompensaty. Popularyzacji voucherów ma też służyć kampania, którą resort rozwoju uruchomił we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną.
"Branża turystyczna apeluje: Nie rezygnuj z wyjazdu, zmień termin, nic na tym nie tracisz, masz voucher, który będzie można zrealizować w ciągu kilkunastu miesięcy. W ten sposób pomagamy branży turystycznej, ratujemy miejsca pracy"
"Jestem optymistą, Polacy są bardzo solidarni, pomogą branży turystycznej"