Już nie tylko używane ubrania, dodatki czy meble – konsumenci w czasach inflacji i nadchodzącej recesji gospodarczej coraz częściej sięgają po odnowioną elektronikę.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Luxtrade, polskiego lidera rynku refurbished, po elektronikę użytkową z drugiej ręki sięgają najczęściej młodzi konsumenci i rodziny z dziećmi, a kluczowym motywatorem zakupowym jest możliwość nabycia wymarzonego sprzętu w okazyjnej cenie.
Biznesy działające w duchu cyrkularności rozwijają się i podbijają nowe sektory gospodarki. Wśród nich rynek urządzeń refurbished, który jest odpowiedzią na rosnące ceny nowej elektroniki i narastający problem z elektrośmieciami. Aby lepiej poznać potrzeby i oczekiwania konsumentów rynku, Luxtrade, największa polska firma działająca w tym segmencie, przeprowadził ankietę wśród swoich klientów oraz zespołu doradców handlowych i sprawdził, jak wygląda profil polskiego konsumenta recommerce, w tym czego oczekuje i co determinuje jego decyzje zakupowe.
Jak wynika z przeprowadzonego badania, na ekologiczną, tańszą i sprawdzoną alternatywę dla kupna nowego urządzenia stawiają najczęściej rodzice, kupujący smartfon dla swojego dziecka (36 proc.) oraz przedstawiciele generacji Z, czyli osoby do 25. roku życia (32 proc.). Najmłodsi klienci cenią możliwość kupna najnowszych modeli flagowych smartfonów w przystępnej cenie. Trzecią najliczniejszą grupą konsumentów są obywatele Ukrainy.
Do zakupu sprzętu z drugiej ręki najczęściej motywuje możliwość wyboru urządzenia konkretnej marki (40 proc.) oraz okazyjna cena (32 proc.). Co ciekawe, wielu rodziców, deklaruje wybór sprzętu odnowionego ze względu na przeznaczenie dla swojego dziecka i mniejszą obawę przed potencjalnym zepsuciem drogiego smartfonu.
Bezpieczeństwo i wiarygodność najważniejszymi wyznaniami branży
Mimo rosnącego zainteresowania ekologicznymi i przystępnymi rozwiązaniami na rynku elektroniki, zakup urządzenia z drugiej ręki może budzić szereg wątpliwości. Jak wynika z danych Luxtrade, najważniejszą barierą zakupową jest awaryjność i historia urządzenia. 15 proc. respondentów obawia się problemów z działaniem telefonu ze względu na zastosowanie nieoryginalnych części zamiennych. Konsumenci najczęściej pytają o okres użytkowania sprzętu przez poprzedniego właściciela, warunki i proces gwarancyjny oraz procedurę zwrotu urządzenia.
– Zdajemy sobie sprawę, iż przed całą branżą stoi wyzwanie edukacji konsumentów i przekonanie ich, że odnowiona elektronika jest nie tylko tania i ekologiczna, ale przede wszystkim bezpieczna. Najlepszym dowodem na jakość sprzedawanych urządzeń są opinie zadowolonych klientów. Jak wynika z naszych danych konsumenci doceniają jakość obsługi i dwuletnią gwarancję, która wyróżnia nas na tle konkurencji – podkreśla Tomasz Kowalczyk, założyciel i dyrektor generalny Luxtrade.
W duchu globalnych trendów
Coraz większe zainteresowanie odnowioną elektroniką użytkową potwierdzają również globalne dane. International Data Corporation szacuje1, że światowe dostawy używanych smartfonów, w tym oficjalnie odnowionych i używanych, osiągnęły 282,6 mln sztuk w 2022 roku. To o 11,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a rynek refurbished ma rosnąć do 2026 r. w tempie 10,3 proc2.
– Jako Luxtrade od 2017 r. działamy na rynku recommerce i widzimy, w jak szybkim tempie rośnie zainteresowanie tym segmentem. Szczególnie wydarzenia ostatniego roku, czyli rosnąca inflacja i niepewność ekonomiczna, sprawiły, że coraz częściej konsumenci decydują się na rozsądniejszą alternatywę w postaci odnowionego sprzętu – mówi Tomasz Kowalczyk. – Wraz z rosnącą świadomością ekonomiczną rośnie również ta ekologiczna – konsumenci znają możliwości przedłużania cyklu życia smartfonów i innych urządzeń elektroniki użytkowej. Na naszych oczach rodzi się nowy rodzaj konsumenta, czego potwierdzeniem są globalne szacunki dla rynku refurbished i widoczny spadkowy trend w sprzedażach nowych sprzętów. Widzimy tutaj perspektywę dla wzrostu dla naszej działalności – dodaje.
Według danych Counterpoint Technology Market Research światowy rynek nowych smartfonów zmalał w 2022 r. o 12 proc. w porównaniu do poprzedniego. Z kolei segment urządzeń refurbished zanotował wzrost o 5 proc. Wśród odnowionych smartfonów zdecydowanym liderem są urządzenia Apple (49 proc. rynku), na drugim miejsc plasuje się jego koreański konkurent.