Kto przejmie 49 proc. udziałów w CPK? Podano "krótką listę"

Na krótkiej liście wyboru partnera strategicznego lotniska CPK znajduje się trzech inwestorów - poinformował wiceprezes ds. finansowych CPK Andrzej Alot. W przyszłej spółce mającej budować lotnisko, partner strategiczny ma objąć mniejszościowy pakiet. Skarb Państwa zachować ma 51 proc. udziałów.

Jak wskazał w środę wiceprezes spółki CPK, w ramach kapitału własnego przyszłej spółki lotniskowej, 51 proc. będzie posiadał Skarb Państwa. Pozostałe (maksymalnie 49 proc.) ma należeć do inwestora komercyjnego, czyli partnera strategicznego. 

- I to jest właśnie proces, który się teraz toczy; ma on za zadanie wyłonienie mniejszościowego udziałowca, który ma objąć do 49 proc.

 - powiedział.

Alot podkreślił, że partner strategiczny projektowanego lotniska CPK, będzie odpowiadać za budowę i zarządzanie lotniskiem.

- Obecnie jesteśmy na etapie krótkiej listy, na której mamy trzech inwestorów. I myślę, że w ciągu kolejnych dni, czy tygodni, będziemy w stanie wybrać preferowanego inwestora, a następnie z nim negocjować już szczegółowe warunki umowy inwestycyjnej - poinformował wiceprezes.

Jak dodał o udziale w postępowaniu poinformowali jeden z największych operatorów lotnisk na świecie francuska Grupa Vinci, a także Port Lotniczy Incheon (IIAC) z Korei Południowej, który jest doradcą strategicznym CPK. 

- Oprócz tego mamy jeszcze na krótkiej liście fundusz "infrastrukturalny". Nie ujawniamy tej nazwy - wskazał wiceprezes.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.

Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa

Źródło

Skomentuj artykuł: