Meta planuje uruchomić rywala dla Twittera

Meta ujawniła plany dotyczące nowej tekstowej sieci społecznościowej zaprojektowanej tak, aby konkurować z Twitterem. Może ona pozwolić użytkownikom śledzić konta, które już obserwują na Instagramie.

Gigant technologiczny zamierza wkrótce uruchomić swoją nową sieć, chociaż nie podano daty. Spekuluje się, że może to nastąpić już pod koniec czerwca. Nowa aplikacja może potencjalnie pozwolić na przyciągnięcie zwolenników ze zdecentralizowanych platform, takich jak Mastodon. 
„Badamy samodzielną, zdecentralizowaną sieć społecznościową do udostępniania aktualizacji tekstowych” - potwierdziła firma w wypowiedzi dla BBC. „Wierzymy, że istnieje możliwość stworzenia oddzielnej przestrzeni, w której twórcy i osoby publiczne mogą dzielić się najnowszymi aktualizacjami na temat swoich zainteresowań”.
Meta, „matka” Facebooka, badała budowę nowej, samodzielnej platformy do udostępniania aktualizacji tekstowych, już od kilku miesięcy. Zdaniem niektórych ekspertów zamierzenia te mogą oznaczać początek dla najbardziej znanego nowego pretendenta do przejęcia użytkowników Twittera. 
„Wierzymy, że istnieje szansa na oddzielną przestrzeń, w której twórcy i osoby publiczne mogą dzielić się aktualnymi aktualizacjami na temat swoich zainteresowań” - stwierdził rzecznik Meta kilka miesięcy temu w oświadczeniu dla CNN.
Sieć tekstowa - która ma roboczy tytuł P92 - może okazać się większym rywalem Twittera Elona Muska niż BlueSky czy Mastodon. Podczas gdy oba przyciągnęły użytkowników rozczarowanych Twitterem, rozpoczęcie od nowa w nowej sieci społecznościowej i odbudowa społeczności jest trudna.
Ale społeczność na Instagramie jest ogromna. Meta twierdzi, że ma około dwóch miliardów użytkowników, co przyćmiewa 300 milionów, które prawdopodobnie korzystają z Twittera - chociaż te liczby nie mogą być zweryfikowane.
Jeśli nawet 25% użytkowników Instagrama da się nakłonić do korzystania z P92 (niewątpliwie będzie miał inną nazwę, gdy zostanie uruchomiony), natychmiast stanie się większy niż jego starszy rywal.
Meta twierdzi, że czerpie „inspirację” z innych produktów, chociaż inni ujmują to mniej życzliwie - Historie na Facebooku zostały oparte na funkcji Snapchat, a Reels na Instagramie jest niewątpliwie podobny do TikTok.
Twitter został w ostatnich miesiącach poddany kontroli w związku z moderacją na platformie, a w maju wycofał się z dobrowolnego kodeksu dezinformacji UE. Pod rządami Muska moderacja Twittera została podobno zmniejszona - co zdaniem krytyków pozwoliło na zwiększenie rozprzestrzeniania się dezinformacji. Jednak Elon Musk twierdzi, że odkąd przejął władzę w październiku 2022 r. „jest mniej dezinformacji, a nie więcej”.
Wiele początkujących platform próbowało w ostatnich miesiącach wykorzystać fakt, że Twitter zmaga się z częstymi awariami, powrotem niektórych użytkowników i spadkiem liczby reklamodawców. 
Nowa usługa Meta może jednak skorzystać z istniejącej, dużej bazy użytkowników innych platform firmy, w tym dwóch miliardów ludzi, którzy codziennie korzystają z Facebooka.
Plany nowej platformy pojawiają się w czasie, gdy Meta zmienia również strategię dla swoich starszych platform, kładąc nacisk na wideo i zalecane treści, aby lepiej konkurować z TikTokiem.

Skomentuj artykuł: