Najdłuższy podwodny tunel w Polsce

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wizytował budowę tunelu drogowego pod Świną w Świnoujściu. W ramach inwestycji powstał najdłuższy podwodny tunel w Polsce.

Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. Budowa tunelu pod Świną jest jedną z kluczowych inwestycji w tym regionie. Ma ogromne znaczenie na wielu płaszczyznach, m.in. gospodarczej i kulturowej. Otwarcie w tym roku tunelu nie byłoby możliwe bez wielu lat prac przygotowawczych, m.in. decyzji z lat 2006-2007, które umożliwiły uzyskanie przez GDDKiA decyzji środowiskowej, określającej gdzie ten tunel ma przebiegać i jak ma być wykonany. Podczas rządów naszych poprzedników inwestycja nie była kontynuowana i dopiero ponowne dojście do władzy obozu zjednoczonej prawicy pozwoliło na przejście do fazy realizacji – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister przypomniał, że rozpoczęcie prac udało się dzięki wsparciu rządu w uzyskaniu finansowania dla inwestycji ze środków UE. Udało się to dzięki konkursowi Ministerstwa Infrastruktury i CUPT, wcześniej tunel nie był wpisany na listę zadań do dofinansowania.

Przeprawa pod Świną w Świnoujściu, zlokalizowana w ciągu drogi krajowej nr 93, to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych w woj. zachodniopomorskim. Jej łączna długość to 3 km.

Głównym elementem przeprawy jest jednonawowy tunel pod Świną o długość 1,44 km, drążony maszyną TBM (tunnel boring machine). Drążenie tunelu rozpoczęło się 17 marca 2021 r. i zakończyło się we wrześniu 2021 r. Obecnie trwają końcowe testy i kalibracja systemów tunelu, w tym kluczowego systemu wentylacji.

Zadanie uzyskało  finansowane ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln zł.

Minister Adamczyk wizytował ponadto budowę odcinka drogi ekspresowej S3 Dargobądz – Troszyn. Odcinek o długości 15,9 km jest realizowany w formule Projektuj i buduj. Całkowita wartość inwestycji, której wykonawcą jest konsorcjum firm Polbud, Intop i PRD Nowogard to 824,6 mln zł. Rozpoczęcie robót budowlanych na tym odcinku miało miejsce na początku 2022 r. Obecne zaawansowanie prac wynosi 45 proc., a planowany termin zakończenia inwestycji to II kwartał 2024 r. W ramach inwestycji powstaną trzy węzły drogowe: Dargobądz, Wolin Zachód, Wolin Wschód, 7 wiaduktów, estakada i 2 mosty. Zaplanowano ponadto przejścia dla zwierząt, dwa miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania ruchu przy węźle Wolin Wschód.

W realizacji na terenie woj. zachodniopomorskiego jest jeszcze odcinek drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Dargobądz o długości 17 km. Wykonawcą zadania o całkowitej wartości 830 mln zł jest firma POLAQUA. Zakończenie prac na tym odcinku S3 jest przewidywane w II kwartale 2024 r. Kierowcy będą mieli do dyspozycji 4 węzły drogowe: Świnoujście, węzeł przy terminalu LNG oraz węzły Łunowo i Międzyzdroje. 

Skomentuj artykuł: