Najważniejszym elementem różnorodności dla 35% Polaków jest równość płci

Wraz ze zmianami społecznymi w naszym kraju, z roku na rok rośnie znaczenie różnorodności w firmach. Już co drugi kandydat do pracy będzie analizował aspekty związane z DEI (ang. Diversity, Equity, Inclusion), wybierając potencjalne miejsce zatrudnienia. Najważniejszym elementem różnorodności dla 35% Polaków jest równość płci – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Wedel. 

Jednak nie wszystkie firmy odpowiadają na tę potrzebę – co trzeci pracownik nie dostrzega w swoim miejscu pracy żadnego przejawu różnorodności, a 6 na 10 firm w ocenie pracowników nie jest przystosowana do zatrudniania osób z niepełnosprawnościami. 

Jak wynika ze wspomnianego badania, dla połowy respondentów różnorodne i otwarte środowisko pracy ma znaczenie przy wyborze miejsca zatrudnienia. Szczególnie doceniają je kobiety (56%) i osoby mające więcej niż 55 lat (29%). Dla 37% respondentów inkluzywne podejście firmy ma znaczenie umiarkowane, a 13% ankietowanych określa je jako mało istotne lub zupełnie nieważne.

Najważniejszym aspektem różnorodności dla 35% Polaków jest równe zatrudnienie kobiet i mężczyzn. Znalazło się ono na pierwszym miejscu dla 42% kobiet, najczęściej wskazywały na nie również osoby w wieku powyżej 55 lat (44%). 13% jako najważniejszy przejaw różnorodności w pracy uznało wielopokoleniowość, a 12% – zatrudnianie osób o różnym stopniu sprawności. Spośród badanych, 11% doceniłoby przede wszystkim politykę prorodzinną firmy.  

W samej firmie Wedel występuje równy odsetek zatrudnionych kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych, a załoga jest zróżnicowana pod kątem wieku. 53% pracowników to osoby między 40. a 60 rokiem życia, 33% jest w wieku 30-39 lat, 13% to młodzi przed 29. rokiem życia, a 1% – osoby urodzone przed 1960 r.

Najczęstszym przejawem różnorodności w firmach, w których pracują badani jest zatrudnianie osób w różnym wieku (47%). 29% Polaków wskazuje na równe traktowanie kobiet i mężczyzn. Co piąta osoba zauważa zatrudnianie osób różnych wyznań, ten sam odsetek jako przejaw różnorodności w ich firmie postrzega rekrutowanie osób o różnym stopniu sprawności. 18% badanych wskazało, że ich pracodawca zatrudnia osoby z innych krajów i mniejszości narodowych, a 14% zauważa, że pracują z nimi osoby o różnych orientacjach seksualnych. 13% respondentów za przejaw różnorodności postrzega politykę prorodzinną. Natomiast 34% osób nie dostrzegło w swoich firmach żadnej z wymienionych form różnorodności.

- Z badania wynika, że Polacy przywiązują coraz większą wagę do różnorodności, inkluzywności i równości w miejscu pracy. Pracownicy i kandydaci oczekują, że pracodawcy będą tworzyć środowisko, w którym wszyscy w równej mierze są szanowani, wspierani i mają takie same szanse na rozwój zawodowy. Firmy, które już realizują takie działania, są zdecydowanie atrakcyjniejsze w oczach potencjalnych i obecnych pracowników. W naszej firmie stawiamy na różnorodność i widzimy tego korzyści – pracownicy w obszarach produkcji, sprzedaży i biura doceniają strukturę zatrudnienia, dzięki której pracują wspólnie z osobami w różnym wieku, o różnym doświadczeniu i szerokim spektrum kompetencji – ocenia Aleksandra Roszczyńska, kierowniczka personalna w firmie Wedel.

Źródło

Skomentuj artykuł: