Według danych FAO na świecie marnuje się około 1/3 produkowanej żywności, w Polsce zaś – 5 mln ton. Rośnie rynek dań gotowych - zauważają eksperci - co też przyczynia się do wyrzucania żywności. Bo gotowe, nie zawsze znaczy dobre.
Żywność marnuje się na różnych etapach, ale najwięcej u konsumenta – 60 proc. Dlatego prowadzona przez MRiRW kampania „Nie marnuj żywności. Szkoda planety!” ma na celu przede wszystkim zwiększanie świadomości wśród konsumentów. Mówiono o tym na konferencji naukowej „Nie marnuj żywności. Szkoda planety!”, w której uczestniczył wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk. W trakcie konferencji naukowcy przedstawili wyniki badań dotyczących marnowania żywności w Polsce oraz pokazali narzędzia pomocne w walce z tym zjawiskiem. Prelegenci zaprezentowali także obowiązujące przepisy prawne w tym zakresie i podzielili się dobrymi praktykami.
Skala marnowania żywności
Wicepremier Henryk Kowalczyk, który otworzył konferencją naukową, podkreślił, że zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdy widmo głodu na świecie staje się coraz bardziej realne, bezpieczeństwo żywnościowe jest wyjątkowo ważne. – W Polsce, gdzie czujemy się bezpiecznie pod tym względem, może być nam trudno zrozumieć, że gdzieś na świecie może komuś brakować jedzenia – zauważył szef resortu rolnictwa. Jak przypomniał wicepremier Kowalczyk, według danych FAO na świecie marnuje się około 1/3 produkowanej żywności, w Polsce zaś – 5 mln ton.
Najwięcej marnują konsumenci, wyrzucamy zepsute owoce i warzywa, ale coraz częściej rownież dania gotowe. Po 15 proc. wynoszą straty żywności w przetwórstwie i handlu. Jak podkreślił szef resortu rolnictwa, choć te liczby są mniejsze, to nadal za duże. – Przed przetwórstwem i handlem stoją wyzwania, aby zminimalizować straty żywności. Ważne są właściwe: pakowanie produktów, przechowywanie ich i zachowywanie ciągu chłodniczego – stwierdził minister rolnictwa i rozwoju wsi.
Kampania MRiRW „Nie marnuj żywności. Szkoda planety!”
– Zdajemy sobie sprawę, że – choć niemożliwe jest całkowite uniknięcie marnowania żywności – dobrze, żeby dzięki prowadzonym działaniom udało się chociaż zmniejszyć skalę problemu – powiedział szef resortu rolnictwa. Jak zaznaczył wicepremier Kowalczyk, w prowadzonej przez MRiRW kampanii skierowanej do konsumentów pokazujemy, jak można w łatwy sposób poprawić nasze nawyki dotyczące: planowania zakupów, prawidłowego przechowywania poszczególnych produktów oraz dzielenia się tym, czego sami nie zjemy.
Co wyrzucamy?
– Naszą polską tradycją zawsze był szacunek do chleba. Znakiem czasów jest, że obecnie pieczywo znajduje się na liście najczęściej wyrzucanych produktów w naszych domach. Marnują się także świeże owoce i warzywa, produkty mleczne i wędliny. Zwiększenie świadomości, jak prawidłowo przechowywać te produkty oraz wdrożenie dobrych nawyków dają szanse, że skala problemu się zmniejszy – powiedział szef resortu rolnictwa.
Nie zjesz? Podziel się!
Wicepremier Kowalczyk zauważył, że choć wielu z nas chętnie podzieliłoby się nadmiarem żywności, często brakuje nam wiedzy, jak to zrobić. – Tu ważna jest rola organizacji pozarządowych – aby pośredniczyć i czynnie uczestniczyć w przekazywaniu niewykorzystanej żywności – zaznaczył szef resortu rolnictwa.
Wicepremier dodał, że w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) wdrażamy program dofinansowania centrów przechowalniczych dla organizacji pozarządowych, aby pomóc im przekazywać żywność potrzebującym.
Oto trendy w produkcji żywności
Globalny rynek produkcji żywności przechodzi obecnie jedną z największych transformacji w historii. Ważne zmiany można zauważyć również w zachowaniach konsumentów, którzy chcą jeść prościej, zdrowiej i bardziej świadomie. Przyjrzał się temu Europejski Fundusz Leasingowy w swoim najnowszym raporcie specjalnym.
Jednym z szybko rozwijających się trendów jest żywność roślinna – już ⅔ Polaków sięga regularnie po dania bezmięsne. Popularność wegetariańskich i wegańskich produktów jest podyktowana nie tylko względami etycznymi, ale również dbałością o zdrowie i planetę.
Szukanie zamienników mięsa przyczynia się z kolei do poszukiwania innowacji i rozwoju nowych technologii. Postęp technologiczny w branży spożywczej to również liczne aplikacje mobilne, akcesoria smart home czy automatyzacja produkcji żywności.
Zmuszająca do oszczędności inflacja przyspieszyła rozwój nurtu zero waste, zgodnie z którym w naszych kuchniach zaczynają się pojawiać m.in. dania z resztek. Jako konsumenci jesteśmy też otwarci na nowe doświadczenia smakowe i nieznane dotąd produkty.
Rośnie rynek dań gotowych
Według danych z raportu PMR najczęściej kupowaną kategorią dań gotowych są wyroby garmażeryjne (38%), ale na popularności zyskują również gotowe zestawy obiadowe kuchni polskiej (19%) i smaków świata (13%). Szybkie tempo życia sprzyja zakupom produktów ready-to-eat oraz ready-to-cook, które aktualnie są dostępne niemal w każdym sklepie spożywczym. Prognozy PMR przewidują wzrost wartości rynku dań gotowych o 7% rocznie.
Zrównoważone i ekologiczne rolnictwo
Wdrażanie koncepcji rolnictwa zrównoważonego może przynieść wiele korzyści, takich jak zwiększenie bezpieczeństwa żywności, obniżenie emisji gazów cieplarnianych czy optymalizację kosztów. Ten trend zdecydowanie będzie rósł, podobnie jak zainteresowanie polskich konsumentów zdrową i jakościową żywnością ekologiczną. Już teraz prawie ⅓ z nich deklaruje, że przynajmniej raz w miesiącu kupuje tego typu produkty.
Pełna wersja raportu EFL „Trendy w produkcji żywności” jest dostępna na stronie https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-trendy-w-produkcji-zywnosci.
Natomiast całość konferencji MRiRW można obejrzeć na kanale MRiRW pod adresem: https://www.youtube.com/c/MinisterstwoRolnictwaiRozwojuWsi/featured.