Operatorzy campingów poznali zasady pracy podczas pandemii. Na co muszą być przygotowani?

Sezon wypoczynkowy tuż, kolejny sektor turystyczny - operatorzy i właściciele campingów, po hotelach i gastronomii, wiedzą już jak przygotować się do sezonu.

Poniżej najważniejsze zasady ujawnione przez Ministerstwo Rozwoju.
Wytyczne zostały podzielone na te dotyczące relacji właściciel obiektu - pracownicy oraz relacji usługodawca (operator obiektu) - klient.

I. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze

Po pierwsze, podział realizowanych przez camping zadań operator musi tak zorganizować w ten sposób, aby ich część – niewymagająca fizycznej obecności pracowników w obiekcie - mogła być jak najdłużej realizowana zdalnie. Poza tym wprowadzić musi organizację stanowisk pracy uwzględniając zachowanie dystansu przestrzennego między pracownikami (minimum 1,5 m, chyba, ze jest to niemożliwe ze względu na charakter wykonywanej działalności, przy czym pracodawca zapewni środki ochrony osobistej ).

Po drugie, właściciel kampingu ma obowiązek tak zorganizować tryb pracy  aby uwzględniał on system zmianowy i rotacyjny oraz zapewnił niezbędne rezerwy kadrowe, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego (działania rekomendowane).

Po trzecie rosną wymagania szeroko pojętego BHP dla pracowników.
W tym:

  • zapewnienie służbom porządkowym oraz pracownikom mającym kontakt z turystami dostępu do środków ochrony indywidualnej (maseczki ochronne, rękawice jednorazowe) i preparatów do dezynfekcji rąk,
  • zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń,
  • ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 1,5 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy.
  •  graniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym:
  • wprowadzenie różnych godzin przerw,
  • zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).

Po czwarte, pracodawca zobligowany jest wdrożyć reżim sanitarny dla
pracowników, polegający na obowiązkowym umyciu rąk wodą z mydłem zaraz po
przyjściu do pracy i regularnie dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie
alkoholu (min. 60 proc.)

Poza tym pracownik kampingu zobowiązany będzie nosić osłonę nosa i ust,
ewentualnie przyłbicę oraz jednorazowe rękawice ochronne podczas wykonywania
obowiązków, zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników
(rekomendowane są 1,5 metry pracownicy zaś pozostałe osoby -2 metry).

Pracodawca winien dopilnować by pracownicy dołożyli wszelkich starań aby
stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu
pracy
; należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka
telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurko. Poza tym tradycyjne
pokazywanie miejsc na mapie palcem zastąpić wyświetlaniem na ekranach lub za
pośrednictwem lasera (zachowanie rekomendowanej odległości) a także unikać
dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka
możliwość.

II. Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie

Umieszczenie w widocznym miejscu przy wejściu na camping lub w recepcji
campingu informacji o zasadach zachowania higieny na campingu w czasie
epidemii. Przyjeżdżający turyści powinni zaakceptować wszelkie zasady
zachowania higieny w okresie epidemii potwierdzając to własnoręcznym podpisem,
wskazane wcześniejsze uprzedzenie o wdrożonych zasadach, przed ich
przyjazdem.

Uwaga! Obowiązuje ograniczenie dostępu do recepcji tylko dla 1 klienta.
Przyjazd oraz pobyt w ramach jednego stanowiska dopuszczalny jedynie dla
członków społeczności domowej - rodziny lub osoby wspólnie zamieszkujące. Co
ważne rejestracja będzie obejmować wszystkich turystów na campingu- należy
wcześniej uprzedzić przyjeżdżających. Obowiązywać  będzie ograniczenie
liczebności turystów adekwatnie do obowiązujących przepisów, w zależności od
wielkości obiektu, w celu umożliwienia przestrzegania wymogu dotyczącego
dystansu przestrzennego.

Wytyczne zobowiązują do umieszczenia w widocznym miejscu przed wejściem
informacji o maksymalnej liczbie turystów, mogących jednocześnie przebywać i
korzystać z campingu.

Jeśli chodzi o higienę antypandemiczna, to operator campingu zobowiązany jest
do:

  • zapewnienia turystom środków do dezynfekcji (płyny dezynfekcyjne).
  • zobligowania turystów do dezynfekcji rąk przy wejściu do recepcji, ew. świetlicy, kuchni, przestrzeni wspólnej turystycznej, sanitariatów i obiektów wspólnego użytkowania oraz do posiadania ochrony zakrywającej usta i nos.

Rekomenduje się zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych i rękawic
w recepcji campingu lub w dowolnym punkcie handlowym na terenie obiektu. A także wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot.
mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania
maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji dezynfekcji
rąk. Oraz zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac
porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni
dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i
powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach
do spożywania posiłków i innych, często dotykanych powierzchni.

Co ważne, zalecane jest zaniechanie organizacji wydarzeń (spotkań, imprez
towarzyskich) w pomieszczeniach dla większych grup.
Możliwa jest organizacja
imprez na otwartej przestrzeni - pikników, spływów kajakowych, wycieczek,
ognisk itp. dla turystów przebywających na campingu, zachowanie dystansu min 2
m.

Jeśli chodzi o gastronomię na campingu to ograniczenia należy wprowadzać w
zgodzie z ogólnymi ograniczeniami gastronomicznymi.

Handel na campingu dotkną ograniczenia, które należy wprowadzać w zgodzie z
ograniczeniami dotyczącymi handlu ogólnego.

Wyposażenie campingu (fitness, siłownie zewnętrzne, parki linowe, parki wodne,
place zabaw, wypożyczalnie sprzętu i boiska) tu ograniczenia należy wprowadzać
w zgodzie z ogólnymi zasadami dot. tego rodzaju obiektów i usług.

Jeśli turyści pozostają poza swoim wyznaczonym stanowiskiem obozowania,
obowiązują ich zasady dotyczące odległości i zachowania w miejscu
ogólnodostępnym w czasie epidemii.

Do operatora usług należy wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w
środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia, lub obszaru, w
którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów
chorobowych.

Operator ma tez obowiązek przygotowania i umieszczenia w określonym miejscu
(łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-
epidemiologicznej, służb medycznych.

I wreszcie, na operatorze campingu ciąż y obowiązek opracowania/aktualizacji
zasad postępowania w przypadku naruszeń regulaminu oraz zasad zachowania
higieny, a także ogólnych zasad panujących w czasie trwania epidemii przez
turystę.

Źródło

Skomentuj artykuł: