Po spotkaniu ministra Adamczyka z sekretarzem generalnym Międzynarodowego Forum Transportu

Wsparcie Ukrainy zmagającej się z rosyjską inwazją zbrojną oraz rola wielkich projektów infrastrukturalnych na przykładzie szlaku Via Carpatia to sprawy poruszone w rozmowie ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z sekretarzem generalnym Międzynarodowego Forum Transportu (ITF) Young Tae Kimem. Spotkanie odbyło się 19 października 2022 r. podczas forum gospodarczego w Krynicy.

Omawiając bieżącą sytuację geopolityczną, wywołaną przez rosyjską inwazję na Ukrainę i jej wpływ na europejską sieć transportową oraz łańcuchy dostaw, minister Adamczyk podziękował za dotychczasowe zaangażowanie i zaakcentował znaczenie ITF w międzynarodowej społeczności transportowej.

– Międzynarodowe Forum Transportu, posiadające silne zaplecze analityczno-badawcze, powinno dalej kontynuować i rozwijać swoje zaangażowanie w obszarze wsparcia Ukrainy i oceny implikacji transportowych rosyjskiej agresji. Zmiany, które nastąpiły w wyniku rosyjskiej napaści na Ukrainę, w dużym stopniu wpływają na funkcjonowanie wszystkich gałęzi transportu w naszym regionie – zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury odniósł się również do wzrostu roli wielkich międzynarodowych projektów infrastrukturalnych, jaki nastąpił po wybuchu wojny.

– Dotychczas prowadzone inwestycje infrastrukturalne na wschodniej granicy Unii Europejskiej pozwoliły zapewnić efektywnie wsparcie strony ukraińskiej, m.in. poprzez organizację bezpiecznych korytarzy transportowych w celu przewozu osób oraz towarów z Ukrainy. Już dziś powinniśmy myśleć o odbudowie ukraińskiej infrastruktury transportowej i jednocześnie rozważać rozwiązania w tym zakresie uwzględniające wyzwania finansowe i organizacyjne – powiedział minister A. Adamczyk.

Omawiając długofalowe skutki planowania rozwoju infrastruktury transportowej, A. Adamczyk zaznaczył, że daje to wymierne korzyści w czasach kryzysów, o czym przekonujemy się w obliczu trwającej wojny oraz jej konsekwencji, z którymi zmaga się cały kontynent europejski.

– Korytarze transportowe muszą nie tylko odzwierciedlać największe potoki ruchu, ale stanowić również wymierny instrument umożliwiający reakcję w sytuacjach kryzysowych. Bardzo dobrym przykładem takiej inwestycji jest szlak drogowy Via Carpatia. Dziś z dumą mogę powiedzieć, że konsekwentnie realizowany przez Polskę projekt połączenia transportowego państw leżących na wschodniej granicy Unii Europejskiej daje nam duże większe możliwości swobodnego planowania logistyki i transportu z i do Ukrainy – zaznaczył.

 

Źródło

Skomentuj artykuł: