Podróżowanie kamperem w Polsce nie jest popularne, bo jedynie 15 proc. osób miało okazję tego spróbować, a tylko 6 proc. robiło to więcej niż raz w życiu - wynika z badania nt. tego sposobu wypoczynku. O takiej podróży marzy jednak ok. 66 proc. Polaków.
Zgodnie z opublikowanym badaniem pt. "Doświadczenia oraz opinie Polaków na temat podróżowania kamperem" 85 proc. Polaków nigdy nie podróżowało kamperem, a z takiej formy wypoczynku skorzystało tylko 15 proc. respondentów - ok. 8 proc. osób tylko raz, a ok. 6 proc. kilkukrotnie.
Sondaż został przygotowany przez Maison & Partners na zlecenie firmy Campiri.
Z badania wynika też, że wśród tych, którzy korzystali z kampera najwcześniej, były osoby w wieku 35-44 lata z wykształceniem wyższym i deklarujących dochody gospodarstwa domowego powyżej 5000 zł netto.
W badaniu poinformowano, że 10 proc. Polaków planuje podróż kamperem przed końcem 2022 r. Wśród tych, którzy udzielili takiej odpowiedzi, najwięcej osób chce wynająć kampera stacjonarnie (37 proc.) lub pożyczyć go od znajomych (20 proc.). O wypożyczeniu takiego pojazdu online myśli 17 proc. respondentów.
Trzy czwarte ankietowanych (75 proc.) zadeklarowało, że na wynajem kampera mogłoby przeznaczyć maksymalnie 200 zł za dobę. Jednocześnie osoby, które są skłonne wybrać kamper do końca 2022 r., są skłonne wydać na ten cel więcej pieniędzy (50 proc. z nich ponad 200 zł, a 27 proc. ponad 350 zł).
Mimo iż podróże kamperem w Polsce nie są zbyt popularne, to jak wykazało badanie, 2/3 respondentów (66 proc.) chciałoby spróbować takiej formy wypoczynku. 20 proc. ankietowanych nie miało na ten temat zdania, a 14 proc. nie wybrałoby podróży kamperem. Blisko połowa respondentów (49 proc.), którzy nie wybraliby kampera, wskazało, że nie podoba się im taki sposób podróżowania.
Zgodnie z sondażem, osoby, które już wypoczywały w kamperze, w zdecydowanej większości (niemal 90 proc.) polecają ten sposób podróżowania. Respondenci wśród zalet wskazywali dużą mobilność czy wygodę ze względu na dostępne wyposażenie "pod ręką", np. łazienkę czy kuchnię. Badani zwracali również uwagę, że kamper daje im "poczucie wolności i niezależności", a także że taka podróż jest "niezapomnianą przygodą".
Jako największą barierę w podróżowaniu kamperem respondenci wskazali wysoką cenę (46 proc.). Ankietowani mieli też obawy związane z bezpieczeństwem np. przy nocowaniu "na dziko" - 38 proc. W tym kontekście wymieniali również słabą infrastrukturę - brak lub małą liczbę dostępnych miejsc postojowych (30 proc.). 14 proc. respondentów nie widziało żadnych barier w podróżowaniu kamperem.
Osoby, które korzystały wcześniej z takiej formy wypoczynku, częściej zwracają uwagę na aspekty związane z wysoką ceną, słabą infrastrukturą i małą dyspozycyjnością pojazdów do wynajmu. Dla osób, które nigdy nie podróżowały kamperem najwięcej obaw wzbudza ewentualny brak bezpieczeństwa oraz kwestie związane z mniejszą wygodą takiej formy wypoczynku.
Zdaniem 40 proc. ankietowanych podróż kamperem w dobie pandemii koronawirusa może być bezpieczniejsza niż nocleg stacjonarny, a 31 proc. twierdzi, że obie formy są równie bezpieczne.
Dla 32 proc. badanych zakup własnego kampera może być dobrą inwestycją, a dla 19 proc. - złą. 49 proc. respondentów nie miało na ten temat zdania.
Firma Campiri wskazuje, że według najnowszych danych popyt na wynajem kamperów rośnie w całej Europie. Szacuje się, że wartość rynku rosła w 2021 r. w tempie 13 proc., przebijając 45 mld dolarów (z 39 mld dolarów w 2020 r.), a do 2025 r. skoczy do 57 mld dolarów. Podkreślono, że w ten trend wpisuje się też Polska.
Badanie zrealizowane przez Maison & Partners zostało przeprowadzone w październiku 2021 r. na reprezentatywnej grupie 1031 dorosłych osób.
Campiri to zautomatyzowana platforma do wynajmu kamperów, która działa podobnie jak serwisy, za których pośrednictwem można zarezerwować pokój, apartament czy dom.