Polacy nie ruszyli do otwartych galerii

8 na 9 Polaków przyznaje, że nie odwiedziło żadnego centrum handlowego w pierwszym tygodniu działania tych obiektów - wynika z badania Kantar na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług. Jak podano, około 40 proc. osób, które wcześniej bywały w galeriach, nie wybiera się tam w ciągu najbliższego miesiąca.

W poniedziałek 4 maja, po prawie dwóch miesiącach od zamknięcia związanego z epidemią koronawirusa, otwarto częściowo centra handlowe. Spośród klientów, którzy wcześniej najczęściej odwiedzali galerie (co najmniej raz w tygodniu) od 4 maja na wizytę zdecydowało się 30 proc. W tej samej grupie 15 proc. nie wybiera się do centrum handlowego w ciągu najbliższego miesiąca.

"Wśród wszystkich klientów w ciągu najbliższego miesiąca jakiejkolwiek wizyty nie planuje ok. 40 proc. osób" - podano w raporcie.

Autorzy wskazują, że przed epidemią regularne wizyty w galeriach handlowych były dla Polaków rutyną - co najmniej raz w tygodniu odwiedzało je około 4,5 mln Polaków.

"Klientów przyciągały różnego rodzaju atuty. Obecnie wiele z nich nie tyle straciło na atrakcyjności, co ze względu na ograniczone działanie obiektów w ogóle przestało funkcjonować. Między innymi zniknęła oferta związana z rozrywką i kulturą (np. kina), które są ważne dla 35 proc. klientów. Nie ma też właściwej tym obiektom atmosfery, szczególnie ważnej dla około 20 proc. osób" - podano w raporcie.

W czasie lockdownu potrzeby zakupowe realizowano przede wszystkim w dyskontach (68 proc.) i sklepach osiedlowych (50 proc.), a także przez Internet (35 proc.).
Jak podano w raporcie, 70 proc. klientów ma obawy lub zastrzeżenia dotyczące wizyt w centrach handlowych. Najwięcej osób boi się zakażenia koronawirusem (43 proc.), ale zniechęcająco działają też zasady higieniczno-sanitarne (31 proc.), zamknięcie ulubionych sklepów (25 proc.) i inne ograniczenia w funkcjonowaniu obiektów.

Klienci nie spodziewają się powrotu do normalności w najbliższych tygodniach. 31 proc. osób jest zdania, że zakupy na starych zasadach zrobimy w ciągu 3-6 miesięcy, a 35 proc. uważa, że potrwa to jeszcze dłużej.

„Wyniki badania świadczą dobitnie o tym, o czym cały czas mówimy: centra handlowe na długo będą cieniem samych siebie. Powrót do świetności zajmie sporo czasu, a tym samym trudno, żebyśmy funkcjonowali według reguł ustalonych przed epidemią. Do starych zasad współpracy między najemcami i wynajmującymi możemy wrócić, kiedy sytuacja się unormuje, a dziś ustalmy nowe zasady gry” – ocenił zarząd ZPPHiU.

Badanie zostało zrealizowane 11 maja 2020 roku poprzez wywiady telefoniczne (CATI) na reprezentatywnej próbie 800 Polaków w wieku 15 i więcej lat.

Źródło

Skomentuj artykuł: