Polska: jeden z najważniejszych punktów na mapie transportowej Europy

Polska, ze względu na swoje centralne położenie, to jeden z najważniejszych punktów na mapie transportowej Europy.  Aby mogła rozwijać się równomiernie, każdy region musi mieć dostęp do wysokiej jakości infrastruktury. Bez efektywnego systemu transportowego w Polsce trudno będzie zapewnić sprawną obsługę potrzeb gospodarczych Unii Europejskiej i państw naszego regionu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk trakcie Forum w Krynicy.

Pomimo trudności wynikających ze wzrostu cen materiałów budowlanych, paliw czy też trudności na rynku pracy, MI we współpracy z firmami budowlanymi konsekwentnie realizuje przyjęty plan inwestycyjny. – Sprawna realizacja wielkich inwestycji infrastrukturalnych to najistotniejszy element polityki transportowej Polski, polityki zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju – dodał minister A. Adamczyk.
 

– Rozwój transportu musi być zrównoważony i prowadzony z dbałością o środowisko. Cieszę się, że Polska jest dobrym przykładem na rozwój sieci komunikacyjnej – powiedział sekretarz generalny Międzynarodowego Forum Transportu Young Tae Kim.

Uczestnicy panelu pn. Wielkie inwestycje infrastrukturalne wskazywali, że rozwój polskiej infrastruktury jest możliwy dzięki środkom krajowym oraz unijnym.

Dotychczas w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lat 2014-2023 zrealizowano blisko 150 projektów obejmujących prawie 1 900 km dróg. W realizacji pozostaje blisko 100 projektów o łącznej długości niemal 1 300 km, natomiast na różnych etapach prac przygotowawczych oraz w przetargach są projekty o długości ok. 580 km. Opracowany przez MI nowy program drogowy, którego realizacja jest powiązana z rozpoczynająca się perspektywa finansową UE, obejmuje ok. 2,6 tys. km nowych lub rozbudowywanych autostrad i dróg ekspresowych.

– W tym roku oddaliśmy również pierwszą inwestycję z Programu budowy 100 obwodnic, obejście Smolajn. W budowie znajduje się 14 obwodnic o łącznej długości ponad 113 km, a dla dwóch kolejnych inwestycji ogłoszono już przetargi. Ponadto dla wsparcia finansowego inwestycji realizowanych przez samorządy utworzyliśmy Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, dzięki któremu wspieramy budowę, przebudowę i remont dróg publicznych przez nie zarządzanych – przypomniał minister Adamczyk.

Wśród wielkich inwestycji infrastrukturalnych realizowanych obecnie w Polsce, minister A. Adamczyk wymieniał projekty drogowe, takie jak szlak Via Carpatia, Via Baltica, dokończenie budowy i modernizacji A1, A2, A18, S7, rozpoczęcie zupełnie nowych projektów na S10, S11 czy S74 czy też rozbudowa o dodatkowe pasy A2 i A4.

Na kolei również realizowane są wielomiliardowe przedsięwzięcia obejmujące m.in. linie: Rail Baltica, E-20 Warszawa – Poznań, E-30 Rzeszów – Medyka, E-65 Katowice – Zebrzydowice, E-59 Poznań – Szczecin czy linię nr 7 Warszawa – Lublin. Również w sektorze kolejowym samorządy mogą liczyć na rządowe wsparcie – dzięki Programowi Kolej plus mniejsze miejscowości odzyskują lub uzyskują dostęp do połączeń kolejowych, co znacznie ogranicza problem wykluczenia komunikacyjnego. Dodatkowo remontowane są dworce oraz przystanki kolejowe.

– Dążymy do harmonijnego rozwoju naszej sieci połączeń komunikacyjnych, tak aby uwzględniała ona nie tylko bieżące potrzeby, lecz stanowiła również uniwersalną odpowiedź na sytuacje kryzysowe. Chcemy zdefiniować priorytety sieci TEN-T na najbliższe dziesięciolecia, aby zapewnić stabilność planowania inwestycji. Z tego powodu intensywnie rozwijamy ciągi transportowe na osi północ-południe, które przez wiele lat były zaniedbywane – dodał minister A. Adamczyk.

Znaczenie tego kierunku potwierdziła KE zapowiadając utworzenie korytarza TEN-T Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie w oparciu m.in. o Via Carpatię i jej komponent kolejowy – Rail Carpatię. Nowy korytarz multimodalny zwiększy dynamikę rozwoju regionu w szerszym kontekście Inicjatywy Trójmorza.

Minister Andrzej Adamczyk wspomniał również o otwartym miesiąc temu Kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną oraz Centralnym Porcie Komunikacyjnym, który docelowo ma spoić układ komunikacyjny Polski.

W debacie uczestniczyli również: sekretarz generalny Międzynarodowego Forum Transportu (ITF) Young Tae Kim, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski, prezes Zarządu PKP PLK SA Ireneusz Merchel i Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech.

Skomentuj artykuł: