PKP Cargo sprzedało blisko 6,7 tys. wyłączonych z użytku wagonów towarowych za kwotę 123,3 mln zł - podało PKP Cargo w komunikacie. Zdaniem spółki uzyskane środki wpłyną na poprawę jej płynności finansowej.
„Zarząd spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji informuje, że w dniu 9 września 2025 roku na podstawie wyników przeprowadzonej licytacji elektronicznej w postępowaniu zorganizowanym na sprzedaż wagonów towarowych wyłączonych z użytku operacyjnego, Uchwałą nr 228/2025 podjął decyzję o sprzedaży 6.696 Wagonów za łączną cenę netto – 123,3 mln zł”
- podała spółka. Zaznaczyła, że finalizacja postępowania i zawarcie umów sprzedaży możliwe będzie po uzyskaniu zgody rady nadzorczej.
Jak wyjaśniła spółka, chodzi o sprzedaż wyeksploatowanych węglarek, których posiada „znaczące nadmiarowe i trwale odstawione ilości”. Pozostałe typy wagonów wystawione na sprzedaż są długotrwale wyłączone z eksploatacji oraz nie znajdują zastosowania komercyjnego w realizowanych oraz planowanych przewozach ze względu na ich stan i przestarzałą konstrukcję - podano.
Podkreślono, że blisko 10 proc. zbywanych przez spółkę obecnie wraków wagonów nie było eksploatowane od ponad 10 lat. Zgodnie z komunikatem, wśród wagonów nie ma platform z przeznaczeniem w zakresie obronności kraju, zaś pozostałe platformy nie znajdują zastosowania w transporcie intermodalnym z powodu przestarzałej konstrukcji.
„W postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej, którego przedmiotem była sprzedaż 7. 801 Wagonów, jeden oferent złożył ofertę dotyczącą 6 z 7 ustalonych w postępowaniu części – regionów, oferując cenę zgodną z ceną minimalną ustaloną przez Sędziego Komisarza. Proces sprzedaży pozostałych zbędnych wagonów będzie kontynuowany przez PKP CARGO poprzez ogłoszenie w ciągu najbliższych miesięcy kolejnych postępowań” - wyjaśnił przewoźnik.
Pozostała pula wagonów przeznaczonych do sprzedaży będzie służyła jako ewentualne źródło części zamiennych do wykorzystania podczas wzmożonych przewozów w miesiącach jesienno-zimowych, a następnie, zgodnie z założeniami Planu Restrukturyzacyjnego, wystawiona na aukcjach w nadchodzących postępowaniach.
Spółka zaznaczyła, że tak obecne, jak i prognozowane przewozy nie wymagają posiadania tak wysokiej trwale odstawionej rezerwy - obecnie w procesie przewozowym przewoźnik wykorzystuje ok. 25 tys. wagonów.
„Po realizacji planu sprzedaży przewidzianego Planem Restrukturyzacyjnym, Spółka będzie posiadała nadal ok. 10 tysięcy odstawionych wagonów w niepracującej rezerwie, które po wykonaniu niezbędnych remontów i przeglądów, będą mogły być włączane do pracy przewozowej w miejsce najbardziej wyeksploatowanego taboru” - dodano w komunikacie.
Sprzedaż wagonów towarowych wyłączonych z użytku operacyjnego jest jednym z działań restrukturyzacyjnych. Zdaniem spółki uzyskane środki finansowe wpłyną na poprawę jej płynności finansowej, w tym wdrożenie kolejnych działań sanacyjnych, które mają trwale poprawić jej sytuację finansową.