Polska ma szansę na mocne wsparcie z UE

W ramach unijnego mechanizmu finansowego „Łącząc Europę” (CEF) ponad 30 mld euro trafi na inwestycje transportowe, cyfrowe i energetyczne w latach 2021–2027. Znaczna część z tej kwoty trafi do Polski na inwestycje infrastrukturalne, które pomagają przełamać kryzys.

Aż 11,2 mld z budżetu transportowego przekazywane z Funduszu Spójności zostanie wydane wyłącznie w państwach członkowskich kwalifikujących się do finansowania z tego Funduszu, w tym w Polsce

powiedziała eurodeputowana PiS Izabela Kloc.

To bardzo ważne, ponieważ postanowienie uzgodnione przez państwa członkowskie podczas szczytu zostało zakwestionowane przez Parlament Europejski jako „przydział polityczny”, w szczególności przez posłów z krajów Europy Zachodniej. Ostatecznie dzięki presji i zakulisowym rozmowom politycznym alokacja została utrzymana

podkreśliła.

Całkowity budżet CEF wynosi 33,7 mld euro: 25,8 mld na część transportową, 5,8 mld na część energetyczną oraz 2 mld na część cyfrową. Aż 60 proc. środków CEF powinno przyczyniać się do realizacji celów klimatycznych.

Takie zobowiązanie jest dla nas do zaakceptowania, biorąc pod uwagę, że inwestycje kolejowe liczone są jako wydatki klimatyczne

zauważyła.

Zwróciła uwagę, że w tekście często występuje sformułowanie „klimatyczne”, jednak dotyczy ono głównie intencji, a nie konkretnych zaleceń.

Ponadto uniknięto ostrych sformułowań dotyczących klimatu, dlatego nie mamy wezwań do wycofania paliw kopalnych, zmian w opodatkowaniu energii itp., co jest bardzo dobrym zapisem

wskazała.

Kloc podkreśla, że w ramach inwestycji energetycznych finansowane będą dwa rodzaje projektów: projekty transgraniczne w zakresie energii odnawialnej oraz projekty energetyczne PCI (to projekty wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej).

Polska jest jednym z największych beneficjentów instrumentu CEF. Szczególnie PKP bardzo efektywnie wykorzystuje środki przy wielu ważnych inwestycjach kolejowych, które zostały zrealizowane dzięki wsparciu tego instrumentu

dodaje Kloc.

Polski rząd od dawna stawia na inwestycje infrastrukturalne jako motor rozwoju gospodarczego. Rada Ministrów przyjęła niedawno uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W ramach programu obwodnicowego w całej Polsce powstaną nowe trasy o łącznej długości ok. 820 km.

Na realizację Programu rząd przeznaczy 28 mld zł. Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu. Jego realizacja przyczyni się również do powstania nowych miejsc pracy oraz rozwoju firm wykonujących inwestycje drogowe.

Program budowy 100 obwodnic to odpowiedź na oczekiwania mieszkańców wielu regionów Polski, którzy na nowe drogi czekali od lat. Dotrzymujemy słowa i zgodnie z zapowiedzią budujemy i przygotowujemy do realizacji kolejne inwestycje. Dzięki nowym trasom zwiększy się bezpieczeństwo na wielu obciążonych ruchem drogach

powiedział minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji Programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pomimo sukcesywnej poprawy jakości dróg i działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, Polska zajmuje odległe miejsce w rankingu państw Unii Europejskiej. Do większości wypadków dochodzi na terenie zabudowanym (71,2% ogółu). W wielu wypadkach biorą udział niechronieni uczestnicy ruchu, czyli piesi i rowerzyści. Na terenie miast zbiegają się wszystkie rodzaje ruchu: towarowego - samochodów ciężarowych i dostawczych, pasażerskiego - autobusów i samochodów osobowych, transportu miejskiego, rowerowego czy też pieszego.

Dlatego tak ważne jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zurbanizowane. Istotnym efektem budowy obwodnic jest również redukcja zanieczyszczeń w miastach, gdzie na relatywnie niewielkim obszarze, przy dużym zatłoczeniu, koncentruje się wiele pojazdów emitujących różnego rodzaju zanieczyszczenia. Transport samochodowy jest istotnym źródłem zanieczyszczenia na terenie miast. Ma to znaczący wpływ na zdrowie mieszkańców. Poprzez budowę obejść miejscowości następuje także redukcja hałasu na ich terenie. Narażenie na hałas może wywołać zaburzenia snu, a w efekcie pogorszenie się stanu zdrowia mieszkańców. Wpływa też w długiej perspektywie na pogorszenie samopoczucia, wzrost ciśnienia krwi, a także choroby układu krążenia. Budowa obwodnic miast zapewni też efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego, a także poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i jakości życia mieszkańców. Poprawa przepustowości głównych arterii jest jednym z kluczowych elementów, które mogą zwiększyć dynamikę rozwoju zarówno regionów, jak i całego kraju, przez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów oraz usług.

Źródło

Skomentuj artykuł: