Program Budowy Dróg Krajowych 2030

Premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty w woj. podlaskim zapowiedział realizację kolejnego kluczowego dla Polaków programu - Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030. Środki w ramach RPBDK pozwolą na dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe dają nam ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg w całym kraju. Podczas wizyty premier wziął także udział w otwarciu odcinka drogi S61 - Via Baltica. 

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg oraz Program budowy 100 obwodnic - to programy, które zmieniają drogi w Polsce. Świetne efekty przynosi także Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Dzięki niemu, w ciągu ostatnich 5 lat, mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Jest to jeden z argumentów za kontynuacją programu - premier zapowiedział realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030.

- Ten program to blisko 300 mld zł - to program, który w głównej mierze opiera się o środki krajowe. Jesteśmy wdzięczni za środki europejskie, ale ponad 80 proc. to środki zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego

podkreślił premier.

Głównym celem rządu jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, czyli brakujących odcinków S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka A2, czy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52. Dzięki temu, wszystkie polskie regiony zostaną połączone siecią szybkich dróg.

- Łączymy drogami nie tylko wielkie miasta, ale również miasta średnich wielkości. III RP o nich zapomniała. (...) Polska jest jedna - powiedział szef rządu.

W ciągu ostatnich pięciu lat mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Dzięki temu po Polsce jeździ się dzisiaj bezpieczniej i bardziej komfortowo. Kierowcy mogą poruszać się w sposób nieprzerwany lub prawie nieprzerwany takimi drogami, jak:

  • S51,
  • S3 od Szczecina przez Zieloną Górę do Legnicy,
  • S5 od Wrocławia przez Poznań do Bydgoszczy,
  • S6 od Szczecina do Koszalina,
  • S8 od Wrocławia przez Warszawę do Białegostoku,
  • S17 od Warszawy do Lublina.

Co ważne, realizacja inwestycji objętych programem pozwoli do końca 2023 r. na osiągniecie 90 proc. łącznej planowanej długości autostrad (wraz z A50) oraz 55 proc. dróg ekspresowych.
Obecnie podejmowane działania doprowadzą do ukończenia budowy:

  • całej autostrady A1,
  • autostrady A2 do Białej Podlaskiej,
  • przebudowy A18,
  • drogi ekspresowej S1,
  • drogi ekspresowej S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy,
  • drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy państwa,
  • drogi ekspresowej S5 od Wrocławia do Nowych Marz,
  • drogi ekspresowej S6 od Szczecina do Trójmiasta,
  • drogi ekspresowej S7 od Trójmiasta do Rabki (bez północnego wylotu z Warszawy do Czosnowa),
  • drogi ekspresowej S11 Koszalin – Bobolice, Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14,
  • drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohusk,
  • całej drogi ekspresowej S17, S19 oraz S61.

Budowa i remont dróg lokalnych, obwodnic i mostów, a także zwiększenie bezpieczeństwa pieszych - to główne cele Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Program zakłada dofinansowanie kilkunastu tysięcy dróg w całym kraju.

Skomentuj artykuł: