Rosną parki handlowe

Liczba parków handlowych wzrosła w ostatniej dekadzie dwukrotnie - wskazano w raporcie „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”. Oceniono, że ich dobrą sytuację potwierdza I półrocze br., gdy do użytku oddano ok. 148 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.

"Parki handlowe są największymi beneficjentami zmian strukturalnych ostatniego 10-lecia. Ich liczba zwiększyła się dwukrotnie, a udział w całkowitej podaży powierzchni handlowej w Polsce wzrósł o 4 p.p."

czytamy w raporcie JLL i Trei Real Estate Poland „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”.

Zdaniem ekspertów dobrą sytuację parków handlowych potwierdza pierwsze półrocze tego roku – do użytku oddano wtedy "blisko 148 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w obiektach wielkopowierzchniowych (GLA >5 000 mkw.), z czego 67 proc. przypadło na osiem nowych parków handlowych i trzy rozbudowy obiektów istniejących". Dodano, że prawie 450 tys. mkw. powierzchni najmu (GLA) pozostaje w realizacji z terminem oddania w 2020 i 2021 roku. Parki handlowe stanowią blisko 26 proc. tej podaży - dodano.

Centra convenience pojawiły się jako odpowiedź rynku na zmieniające się potrzeby klientów w zakresie szybkich codziennych zakupów oraz rosnące nasycenie powierzchnią centrów handlowych - tłumaczy cytowana w komunikacie Anna Wysocka z JLL.


 "Trend ten jeszcze bardziej wzmocniła globalna pandemia. Zamknięci w domach konsumenci na nowo zaczęli doceniać lokalność"

zaznaczyła.

Niektórzy ponownie odkryli swoje najbliższe sąsiedztwo i zaczęli "bardziej doceniać małe, rodzinne firmy i lokalne produkty".

Według raportu centra convenience dominują w małych miastach. 

"Ten typ nieruchomości handlowych odpowiada za 63 proc. podaży na rynkach posiadających mniej niż 50 tys. mieszańców"

wyjaśniła Joanna Tomczyk z JLL.

Parki regionalne to natomiast domena głównych aglomeracji.

Parki regionalne to natomiast domena głównych aglomeracji.

"Tradycyjne parki handlowe są z kolei spotykane w każdej klasie wielkościowej miast, natomiast najwięcej podaży przypada na najmniejsze miasta (50 proc.), a w dalszej kolejności na główne aglomeracje – prawie 20 proc.

wyliczyła.

Obecnie "w realizacji pozostaje ok. 171 000 mkw. powierzchni w ramach parków handlowych i centrów convenience", co oznacza, że odpowiadają one za 34 proc. całkowitej podaży w budowie. "Pod względem liczby projektów, 18 z 33 budowanych aktualnie obiektów to małe centra convenience. W przypadku parków regionalnych możemy mówić o budowie (...) dwóch nieruchomości tego typu" - wskazano.

W raporcie podkreślono, że aż 40 proc. nowych obiektów powstaje w małych miastach - poniżej 50 tys. mieszkańców. 

Źródło

Skomentuj artykuł: