Rośnie popularność bankowości mobilnej

Zainteresowanie nowoczesnymi usługami bankowymi stale rośnie, a banki konsekwentnie rozwijają swoją ofertę, dostosowując się do globalnych trendów i oczekiwań klientów. Szczególnie szybko przybywa klientów korzystających z bankowych aplikacji mobilnych, za pomocą których można już dzisiaj załatwić większość spraw, które do niedawna wymagały wizyty w placówce bankowej lub zalogowania się do „klasycznej” bankowości internetowej. Liderem bankowości mobilnej w Polsce jest PKO Bank Polski z rekordową liczbą 6 mln aktywnych aplikacji IKO.

Jak wynika z raportu Związku Banków Polskich „NetB@ank – bankowość internetowa i mobilna, płatności bezgotówkowe”, liczba umów bankowości elektronicznej sukcesywnie wzrasta. Na koniec II kwartału tego roku klienci indywidualni mieli podpisanych prawie 38,5 mln umów bankowości elektronicznej, czyli o 0,6 proc. więcej niż w I kwartale. Stale rośnie także liczba klientów aktywnie korzystających z e-bankowości. Obecnie jest już ponad 20 mln klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do serwisów transakcyjnych za pomocą komputera. Największy wzrost można jednak zaobserwować w segmencie bankowości mobilnej. W II kwartale bieżącego roku o 4 proc. wzrosła liczba aktywnych użytkowników aplikacji bankowych. Na koniec kwartału było już ponad 15 mln klientów „bankujących” za pomocą smartfonów czy tabletów, czyli o 17 proc. więcej niż w II kwartale 2020 roku.

Co ciekawe, największą procentową zmianą, jaka miała miejsce w II kwartale, jest wzrost o 13 proc. liczby aktywnych klientów korzystających tylko z bankowości mobilnej – jest ich już 8,2 mln. Tym samym, dla ponad połowy (54 proc.) aktywnych użytkowników bankowości mobilnej jest to podstawowy sposób korzystania z bankowości elektronicznej. 

Według ZBP warta uwagi jest dynamika wzrostu w tym segmencie zwanym „mobile only” - wyniki z II kwartału pokazują ponowny, skokowy wzrost o niemal milion nowych użytkowników i mogą zwiastować kontynuację trendu wzrostowego w kolejnych miesiącach i w przyszłości liczba użytkowników mobile only będzie jeszcze większa niż obecnie.

6 milionów aktywnych aplikacji IKO

Najwięcej klientów bankowości mobilnej w Polsce ma PKO Bank Polski , który też jest zdecydowanym liderem w liczbie instalowanych aplikacji mobilnych. W listopadzie liczba aktywnych aplikacji IKO przekroczyła 6 mln. Od momentu uruchomienia w marcu 2013 roku użytkownicy logowali się do niej ponad 4,1 mld razy, wykonali 1 mld transakcji na łączną kwotę 274 mld zł. 

– 6 mln aktywnych aplikacji IKO to kolejny kamień milowy w cyfrowym rozwoju PKO Banku Polskiego. Ta liczba to dowód, że nasza bankowość mobilna jest praktyczna, wygodna i bezpieczna. Wsłuchując się w opinie klientów dostosowujemy aplikację IKO do ich rosnących wymagań. Bankowanie w smartfonie to przyszłość i będziemy nadal rozwijać mobilne funkcje i możliwości zarówno dla klientów detalicznych, jak i firmowych. Przyjazna i intuicyjna aplikacja z rozbudowanym ekosystemem usług finansowych będzie jednym z filarów rozwoju banku w kolejnych latach

podkreśla Iwona Duda, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego, kierująca pracami zarządu.

Z ostatnio opublikowanych statystyk wynika, że klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo średnio wykonują w IKO co dwie sekundy 9 płatności mobilnych w internecie, co minutę – 264 przelewy, co godzinę – 180 tys. logowań, codziennie – ponad 10 mln tapnięć. 

Nowe możliwości i funkcje

Wprowadzona ponad 8 lat temu aplikacja mobilna PKO BP stale jest doskonalona i wzbogacana o nowe funkcje. Obecnie obok tak podstawowych jak sprawdzanie salda czy zlecanie przelewów klienci banku mogą korzystać z bardzo wielu dodatkowych opcji i usług. Użytkownicy aplikacji od kilku miesięcy mają m.in. możliwość zarządzania inwestycjami, a także korzystania z usług Biura Maklerskiego.

 – Chcemy rozszerzać dostęp do usług maklerskich dla naszych klientów. Zgodnie z zapowiedziami, po wdrożeniu nowej aplikacji PKO supermakler, teraz udostępniamy najważniejsze funkcje w aplikacji mobilnej IKO. Dzięki temu każdy klient będzie mógł jeszcze szybciej i łatwiej zarządzać swoimi inwestycjami w jednym miejscu na smartfonie, bez potrzeby dodatkowego logowania

opisuje Grzegorz Zawada, dyrektor Biura Maklerskiego PKO BP.

Klienci PKO Banku Polskiego poprzez aplikację mogą zapoznać się z ofertą funduszy inwestycyjnych, mają także dostęp do szczegółów dotyczących poszczególnych funduszy, w tym aktualnych i historycznych notowań. Użytkownicy IKO mogą też kupić fundusz, dopłacić do niego i dokonać zamiany lub sprzedaży. Mogą również przeglądać historię transakcji oraz złożyć dyspozycje, np. zamówić dokumenty dotyczące posiadanych funduszy. Z kolei uczestnicy Pracowniczych Planów Kapitałowych i Pracowniczych Programów Emerytalnych prowadzonych przez PKO TFI mogą w aplikacji sprawdzić stan swoich środków. Mobilny dostęp do PPK i PPE mają też osoby nieposiadające konta w PKO Banku Polskim – wystarczy, że zainstalują aplikację banku i aktywują „IKO bez konta”.

 – Nie jest to nasze ostatnie słowo. W najbliższych miesiącach planujemy kolejne zmiany i udogodnienia, dzięki którym inwestowanie będzie jeszcze prostsze. Produkty inwestycyjne są w centrum uwagi naszych klientów, dlatego budowanie nowych funkcji w zakresie inwestowania jest dziś dla nas niezwykle istotne – zapewnia Rafał Madej, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych PKO BP.

Otwieranie konta „na selfie”, bilety, opłaty za autostrady

Użytkownicy aplikacji IKO mają możliwość płacenia za autostrady bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, otwieranie konta „na selfie”, złożenia wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG oraz opcję zmiany konta na inny typ. Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z innych banków – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach otwartej bankowości).

Dużą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletów komunikacyjnych. Od startu usługi w lipcu 2019 roku użytkownicy IKO kupili w ten sposób ponad 13,3 mln biletów – najczęściej w Warszawie i Krakowie. Natomiast od momentu wprowadzenia w IKO opłat za autostrady (październik 2020 roku) kierowcy zapłacili za prawie 430 tys. przejazdów przez bramki bez konieczności zatrzymywania się. Za pośrednictwem aplikacji IKO można też zapłacić fakturę wykorzystując np. skan kodu QR, mandat karny, a także uiścić opłatę za parking (w ponad 100 miejscowościach). Cenioną przez klientów użytecznością jest też możliwość zakupu przez aplikację różnego rodzaju polis ubezpieczeniowych (komunikacyjnych, mieszkaniowych, turystycznych życiowych). Z wykorzystaniem aplikacji można również opłacić karty podarunkowe z kodami doładowującymi konta na popularnych platformach z muzyką, filmami, serialami i grami. Jedną z ostatnich nowości w aplikacji jest BLIK zbliżeniowy, czyli możliwość zapłacenia smartfonem np. na terminalu w sklepie, gdy ktoś zapomni portfela czy karty. 

Inteligentny Asystent głosowy 

Jeśli ktoś nie ma ochoty klikać to może z IKO… porozmawiać. Popularność zyskuje bowiem Asystent głosowy i bankowanie za pomocą mówionych poleceń. W ciągu półtora roku od uruchomienia Asystenta przeprowadził on już 950 tys. rozmów z klientami (obecnie jest to 68 tys. dialogów miesięcznie). Odnotowano w nim też 1,9 mln wypowiedzi użytkowników. Co ważne, asystent stale jest doskonalony. Na początku rozumiał ponad 70, a obecnie 270 tematów rozmów i będzie ich sukcesywnie przybywać. Asystent głosowy IKO, mający ponad 390 tys. unikalnych użytkowników, to rozwiązanie technologiczne, które powstało w PKO Banku Polskim. Do tej pory żadna inna instytucja finansowa w Polsce nie uruchomiła asystenta głosowego z tak zaawansowanym zakresem realizowanych intencji użytkownika.

Od połowy września tego roku Asystent głosowy umożliwia skorzystanie z nowych narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Dwie udostępnione funkcje dają klientom możliwość przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Pierwsza z nich umożliwia sprawdzenie, ile wydają na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Obie umożliwiają wybór waluty, konta i okresu (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza. Kwoty wydatków i oszczędności są prezentowane graficznie w postaci wykresów oraz podsumowania, które Asystent przekazuje w formie mówionej i tekstowej. Przy pomocy asystenta, oprócz analizy wydatków i oszczędności, można też m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie. 

Popularna i dobrze oceniana 

Aplikacja IKO jest nie tylko najpopularniejszą bankową aplikacją mobilną w Polsce, ale też jest bardzo dobrze oceniana przez jej użytkowników. Klienci dwóch największych sklepów z aplikacjami wystawili aplikacji PKO Banku Polskiego ponad 710 tys. ocen, których średnia to 4,8 na 5 możliwych gwiazdek (IKO jest najlepiej ocenianą aplikacją bankową na smartfony z systemem Android spośród dostępnych na polskim rynku). PKO Bank Polski, jako jeden z 13 banków w Europie oraz jedyny bank z Polski, został opisany w tegorocznym raporcie renomowanej firmy analityczno-doradczej Forrester Research „The Forrester Digital Experience Review”. W opracowaniu wyróżniono rozwiązania z aplikacji IKO jako przykłady dobrych praktyk. Wskazano sprawne wyszukiwanie w aplikacji przy użyciu wspomnianego Asystenta głosowego, który „rozumie intencje użytkowników i reaguje w skuteczny i atrakcyjny sposób”. Pozytywnie oceniono również rozwiązania zapobiegające popełnianiu błędów przez klientów oraz możliwości opłacania faktur czy dokonywania przelewów podatkowych.


Artykuł sponsorowany 

Źródło

Skomentuj artykuł: