Spółka Centralny Port Komunikacyjny pozyskała kolejne grunty zamienne dla mieszkańców z obszaru projektowanego lotniska - poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Chodzi m.in. o ok. 370 ha z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Horała przypomniał, że spółka CPK ma podpisane porozumienie z Krajowym Zasobem Nieruchomości (KZN) i Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR). CPK i KZN współpracują od września 2021 r. W podpisanym w liście intencyjnym oba podmioty wskazały wówczas potrzebę przygotowania nieruchomości zamiennych dla tych mieszkańców terenu inwestycji, którzy wezmą udział w Programie Dobrowolnych Nabyć (PDN). Z kolei porozumienie CPK i KOWR, to efekt współpracy zapoczątkowanej w kwietniu 2022 roku. To właśnie wtedy KOWR przekazał CPK ponad 190 ha gruntów.
"W wyniku podpisanego dzisiejszego porozumienia miedzy CPK a KZN i KOWR zwiększy się zasób gruntów, którym dysponuje CPK, by oferować je jako grunty zamienne zainteresowanym mieszkańcom z obszaru projektowanego lotniska przystępującym do Programu Dobrowolnych Nabyć" - powiedział na konferencji prasowej Horała.
Zgodnie z wrotkowym porozumieniem KZN przekaże nieruchomość w Parzniewie o łącznej powierzchni 4,5 ha. Jest on położona około 2,5 km od Pruszkowa i 17 km od centrum Warszawy. Dotychczas KZN przekazał spółce CPK w sumie ponad 26 ha nieruchomości. Z kolei KOWR przekaże 15 nieruchomości o łącznej powierzchni niemal 370 ha, które trafią do depozytu CPK. Działki znajdują się na terenie ośmiu gmin w promieniu 100 km od projektowanego lotniska CPK i będą oferowane zainteresowanym zamianą rolnikom przystępującym do Programu Dobrowolnych Nabyć.
- Są tacy mieszkańcy, którzy może nie chcieliby sprzedać swoich nieruchomości, ale chcieliby na zamianę pozyskać nieruchomość o analogicznej wartości, czy analogicznego zastosowania nieruchomość, na której mogliby np. kontynuować swoją działalność rolniczą, czy wybudować sobie nowy dom. Dlatego, CPK buduje zasób takich nieruchomości do oferowania. I dlatego w wyniku dzisiaj podpisanych porozumień ze strony KZM i KOWR zostaną przekazane kolejne już nieruchomości, które taki zasób po stronie CPL zbudują
Jak wyjaśnił, w sumie CPK będzie miało do dyspozycji już ok. 600 ha nieruchomości zamiennych.
- Jeżeli to porównamy z tym zasobem, który jest potrzebny do budowy pierwszego etapu lotniska, czyli 2100 ha to widzimy, że jest to dosyć znaczący zasób - wskazał.
Horała przyznał, że większość potencjalnych zainteresowanych mieszkańców wybiera jednak opcję otrzymania zapłaty.
- Wszystko na to wskazuje, że CPK będzie pierwszą inwestycją, na której rozpoczną się prace budowlane zupełnie bez przymusowych wywłaszczeń - ocenił wiceminister.
Jak wyjaśnił, konkretne nieruchomości z depozytu będą formalnie przekazywane przez KOWR do spółki CPK, dopiero po deklaracji właściciela (uczestnika PDN), że jest nimi zainteresowany.
Według spółki, przystępujący do PDN właściciel dostaje 140 proc. wartości budynku i 120 proc. wartości gruntu. Nowe rozwiązanie oznacza, że za dom o wartości 1 mln zł, spółka CPK jest w stanie zapłacić 1 mln 400 tys. zł. Dla uczestników PDN to również inne udogodnienia i bonusy, nie stosowane dotychczas w trakcie realizacji innych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, np. sfinansowanie przez CPK przeprowadzki i obsługi prawnej całej procedury oraz możliwość korzystania z nieruchomości po zawarciu umowy sprzedaży.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do końca 2034 r.