Spożycie jednak spadło

Wbrew przewidywaniom ekspertów, z najnowszych danych Nielsen wynika, że sprzedaż alkoholu podczas pandemii COVID-19 spadła w Polsce o 1%. Najbardziej ucierpieli polscy producenci cydru, którego sprzedaż spadła aż o 21%. Cydr od początku był na przegranej pozycji względem piwa, ponieważ w przeciwieństwie do niego nie mógł się reklamować. Gwoździem do trumny dla wyrobu z polskich owoców okazał się niekorzystny system opodatkowania - poinformował Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

W 2020 r. sprzedaż ilościowa alkoholu w Polsce spadła o 1% w stosunku do roku poprzedniego, podczas gdy w 2018 r. sprzedaż ta była taka sama, jak w 2019 r. Ponadto, jak pokazują najnowsze dane, w 2020 r. sprzedaż wartościowa wzrosła o 7% w stosunku do 2019 r., co oznacza, że Polacy wybierają alkohole droższe, z sektora premium, czyli spożywają mniej i zarazem lepiej. 

Wielu obserwatorów społecznych spodziewało się wzrostu spożycia alkoholu w czasie pandemii. Pod względem wolumenu cały koszyk alkoholi wraz z piwem jest jednak stabilny z 1% tendencją spadkową przy jednoczesnym wzroście wartościowym o 7%, za który odpowiada wzrost akcyzy oraz rosnąca sprzedaż w segmentach droższych alkoholi

komentuje Karolina Zajdel-Pawlak, Managing Director Nielsen IQ.

Najnowsze dane Nielsen podważają zatem wcześniejsze doniesienia medialne, które zakładały, że spożycie alkoholu podczas epidemii koronawirusa wzrośnie. Tak się nie stało. Z badania wynika, że w przypadku niektórych alkoholi jest wręcz odwrotnie - cydr zanotował w 2020 r. gigantyczny spadek sprzedaży o aż 21%. Dla porównania sprzedaż piwa spadła w ub. r. jedynie o 2%, co - jak wyjaśniają eksperci Nielsena - jest skutkiem obowiązujących obostrzeń pandemicznych (brak imprez masowych). 

Polska jest jednym z liderów w produkcji jabłek, dlatego wytwórcy cydru mieli stać sią europejską a nawet światową potęgą. Cydr jednak nie sprostał konkurencji ze strony piwa, które odebrało mu konsumentów na rzecz cydropodobnych w smaku napojów piwnych. Stało się tak głównie za sprawą reklamy - piwo jest jedynym wyrobem alkoholowym, który można w Polsce powszechnie reklamować.

Źródło

Skomentuj artykuł: