W I kwartale 2023 r. na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 123 tys. nowych samochodów osobowych – o 21% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku. Pozytywny trend odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych (+19,2%), przyczep i naczep (+2,2%) oraz motocykli (+17%). W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 r. w Polsce zarejestrowano także 54 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 39% więcej niż rok wcześniej. Fabryki motoryzacyjne w Polsce rozpoczęły rok 2023 z bardzo dobrym wynikiem – wyprodukowano o 65% więcej pojazdów samochodowych niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – poinformował raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy doradczej KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna” (edycja Q2/2023).
Od stycznia do marca br. w Polsce zarejestrowano 123 tys. samochodów osobowych, o 21% więcej w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 r. We wszystkich kategoriach zarejestrowano więcej samochodów niż przed rokiem, a największy wzrost r/r odnotowały pojazdy napędzane w sposób alternatywny (+38,6% r/r). Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 87 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 23% r/r. Z kolei klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 36,2 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli więcej aż o 16% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W pierwszym kwartale 2023 r. rynek samochodów osobowych marek popularnych i premium+ odnotował wzrost liczby nowych rejestracji w porównaniu z rokiem poprzednim.
- W I kw. br. odnotowaliśmy najlepsze wyniki w rejestracjach i produkcji pojazdów od dłuższego czasu. Rejestracje samochodów osobowych wzrosły o ponad 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podobny wzrost jest widoczny w segmencie samochodów ciężarowych, zaś rejestracje samochodów dostawczych utrzymały się zasadniczo na tym samym poziomie co w ubiegłym roku. Należy podkreślić, że klienci instytucjonalni zarejestrowali o 23% więcej pojazdów niż w zeszłym roku, a rejestracje przez klientów indywidualnych wzrosły o 16%. Te wyniki pokazują, że obawy o dalszy spadek rynku w efekcie spowolnienia gospodarczego na szczęście nie okazały się uzasadnione. W rejestracjach nowych samochodów wszystkich kategorii bardzo wyraźnie widać trend przechodzenia na nisko- i zeroemisyjną mobilność. Szczególnie w segmencie premium pojazdy bateryjne i hybrydy plug-in notują bardzo wysokie wzrosty. Uwzględniając jednak fakt, że dzięki decyzjom władz europejskich i krajów członkowskich UE, Europa jest liderem w przechodzeniu na te napędy, należy się spodziewać, że pojazdy nisko- i zeroemisyjne będą sukcesywnie zwiększały swój udział w rynku w ciągu najbliższych miesięcy i lat
W I kw. br. Polacy zarejestrowali 54 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 39% więcej w porównaniu z I kw. 2022 r.
- Wolumen sprzedaży samochodów z alternatywnymi napędami dynamicznie rośnie – w I kw. br. wyniósł on 54 tys. sztuk, co stanowi wzrost o 39% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Mimo że samochody hybrydowe nadal dominują na rynku, stanowiąc prawie 87% sprzedanych samochodów (+37,4% r/r), to właśnie samochody elektryczne zanotowały największy wzrost liczby nowych rejestracji – aż o 81% r/r. Przyczyniły się do tego cieszące się dużą popularnością programy dofinansowania do zakupu samochodów i oczekiwany rozwój infrastruktury ładowania. Warto odnotować, że coraz więcej nabywców indywidualnych decyduje się na zakup nowych samochodów z alternatywnymi napędami, co przełożyło się na wzrost o 54,5% r/r.
W pierwszym kwartale br. wyprodukowano w Polsce 148 tys. pojazdów samochodowych – o 65% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych (+96% r/r), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+13% r/r).