Fundusze unijne wesprą przebudowę oraz elektryfikację mazurskiej trasy kolejowej nr 38 na odcinku Ełk-Giżycko. Centrum Unijnych Projektów Transportowych i PKP PLK SA podpisały umowę o dofinansowanie realizacji inwestycji.
- Modernizacja trasy Ełk-Giżycko pozwoli na podróż pociągiem z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością - z 80 km/h do 160 km/h. Mieszkańcy regionu uzyskają lepszy dostęp do kolei. Na inwestycji skorzystają w okresie letnim również turyści. Szybsze i wygodniejsze podróże zachęcą do wypoczynku nad mazurskimi jeziorami - powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.
Projekt, który obejmuje modernizację i elektryfikację linii o długości ponad 49 km, zostanie zrealizowany w dwóch fazach. Pierwszy etap prac został dofinansowany kwotą prawie 550 mln zł z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko. Kolejne etapy projektu będą realizowane w ramach przyszłej perspektywy finansowej w latach 2021-2027.
Podpisano już umowę na realizację I fazy projektu, podczas której zostaną wykonane prace budowlane na odcinku Ełk-Giżycko, w tym powstanie stacja kolejowa w Giżycku. Zrealizowana też będzie pierwsza część zapewnienia zasilania trakcyjnego.
Faza II projektu zapewni pełną elektryfikację linii kolejowej poprzez zapewnienia zasilania trakcyjnego z 6 podstacji trakcyjnych: Ełk, Stare Juchy, Siedliska, Sterławki Małe, Kętrzyn, Korsze.
Linia Ełk-Giżycko to część trasy nr 38 Ełk-Korsze, której modernizacja wraz z elektryfikacją potrwa do 2027 r. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Po zakończeniu robót zajmie ona mniej niż 2 godziny. Elektryfikacja linii pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska w otoczeniu Wielkich Jezior Mazurskich i wzmocni atuty kolei jako ekologicznego transportu.