Tarcza Antykryzysowa z podpisem prezydenta. Nowe mechanizmy w przepisach podatkowych zniwelują skutki kryzysu 

fot. prezydent.pl / prezydent.pl / prezydent.pl

Pakiet ustaw wdrażających rozwiązania antykryzysowe – Tarczę antykryzysową – podpisał prezydent. Jej główne założenia omówiliśmy przed tygodniem. Na kolejnych stronach omawiamy rozwiązania w ramach Tarczy i wprowadzone równolegle z nią.

Wsparcie polskiej gospodarki, przedsiębiorstw, rolnictwa, pracowników jest najważniejsze w tym trudnym czasie – podkreślił minister w Kancelarii Prezydenta, Błażej Spychalski.

Prezydent podpisał: 

  • ustawę z dnia 31 marca 2020 roku o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw;
  • ustawę z dnia 31 marca 2020 roku o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19;
  • ustawę z dnia 31 marca 2020 roku o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju.

Przypomnijmy, że Tarcza antykryzysowa to kompleksowy pakiet działań rządu przeciwdziałających negatywnym skutkom pandemii.

– Obecna sytuacja wymaga podjęcia wielu niestandardowych, a zarazem systemowych rozwiązań. I taka jest właśnie nasza Tarcza antykryzysowa. To zestaw wielu połączonych ze sobą rozwiązań, które zapewnią gospodarce wsparcie przy zachowaniu stabilności finansów publicznych. Polska jest jednym z pierwszych krajów na świecie, który zaprezentował tak szeroki i konkretny pakiet pomocowy dla obywateli w obliczu zagrożenia koronawirusem – komentuje minister finansów, Tadeusz Kościński.

Zaznacza, że katalog działań nie jest zamknięty z uwagi na dynamizm sytuacji, z którą mamy do czynienia.

– Analizujemy potrzeby i na bieżąco reagujemy na zmieniające się okoliczności. Przykładowo, na prośbę przedsiębiorców przesunęliśmy w czasie wprowadzenie nowej matrycy stawek VAT i zmiany w CIT – informuje Kościński.

Dodaje, że już dziś jego resort stosuje mechanizmy w przepisach podatkowych, które pozwalają szybko reagować na pojawiające się trudności.

Przykładem zastosowania takich mechanizmów jest m.in. przesunięcie terminu złożenia zeznania CIT-8 i zapłaty podatku za 2019 roku przez podatników CIT na 31 maja bieżącego roku. W przypadku organizacji pozarządowych, tj. podatników osiągających wyłącznie dochody wolne od podatku, a także podatników działających w sferze pożytku publicznego, jeżeli ich przychody z tej działalności stanowią co najmniej 80 proc. wszystkich przychodów – termin złożenia zeznania CIT-8 wydłużono do 31 lipca bieżącego roku.

W prace nad projektami zaangażowanych było wiele instytucji publicznych, w tym Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Spraw wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Aprawiedliwości oraz ZUS, KNF i PFR. Nadzór nad przygotowywaniem dokumentów sprawowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

– Nowela specustawy uelastycznia zarządzanie budżetem państwa. Premier będzie miał uprawnienia do przesuwania środków między częściami budżetowymi, do zmiany przeznaczenia rezerw celowych i tworzenia nowych rezerw na walkę z COVID-19 – podkreśla Kościński.

Elastycznie będzie też można zmieniać plany państwowych funduszy celowych i agencji wykonawczych. – Wszystko po to, by szybko reagować na potrzeby poszczególnych dysponentów środków publicznych – wyjaśnia szef resortu finansów.

Zapisy przewidują m.in. utworzenie specjalnego Funduszu Przeciwdziałania Koronawirusowi COVID-19 (FPK), który ma być zasilany z budżetu państwa, jak też innych funduszy celowych, które dysponować będą zarówno wolnymi środkami, jak i obligacjami Skarbu Państwa oraz środkami z obligacji emitowanych przez BGK. Środki te będą mogły być m.in. przekazane Funduszowi Pracy, czy Funduszowi Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. FPK będzie mógł również finansować programy rządowe oraz te zadania, które będą stanowiły impuls fiskalny do pobudzenia gospodarki.

Wśród innych rozwiązań w specustawie można wyróżnić te dotyczące podatków. M.in. nowe rozwiązania umożliwią rezygnację z uproszczonych zaliczek w 2020 roku i obliczanie zaliczek miesięcznych od bieżących dochodów. Z kolei ci spośród „małych podatników”, którzy zrezygnują z uproszczonych zaliczek za okres marzec–grudzień 2020 r., obliczą zaliczki miesięczne od bieżących dochodów na ogólnych zasadach.

Podatnicy nie będą musieli także ponosić kosztu opłaty w związku z odroczeniem terminu płatności podatku lub rozłożeniem zapłaty podatku na raty albo odroczeniem lub rozłożeniem na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami. Taka opłata wynosi teraz 4 proc. kwoty podatku lub zaległości podatkowej. Zwolnienie z obowiązku jej opłacenia będzie trwać w okresie epidemii oraz w okresie 30 dni bezpośrednio następujących po jego odwołaniu. W zakresie podatków lokalnych decyzję może podejmować rada gminy, bo jest ona uprawniona do wprowadzania opłaty prolongacyjnej.

Wymieńmy hasłowo niektóre inne rozwiązania podatkowe zaproponowane w Tarczy:

  • ulga z tytułu darowizn przekazanych na walkę z koronawirusem;
  • wyłączenie stosowania regulacji w podatkach dochodowych dotyczących tzw. złych długów;
  • wydłużenie terminu na przekazanie przez płatników zaliczek na podatek od wynagrodzeń pobranych za marzec i kwiecień;
  • zmiana terminu wprowadzenia nowej matrycy stawek VAT na 1 lipca bieżącego roku;
  • przesunięcie terminu do zapłacenia podatku od przychodów z budynków do 20 lipca bieżącego roku.


 

Źródło