W 2024 r. mBank prowadził najwięcej rachunków podatników VAT - ponad 326,6 tys.; kolejne były PKO Bank Polski z 313,7 tys. rachunków oraz ING Bank Śląski, 297,5 tys. - wynika z raportu „Klienci biznesowi banków. Raport 2025". Większość podatników VAT korzysta z usług jednego banku.
Autorzy raporty firmy MGBI podali, że liczba podatników VAT w ubiegłym roku spadła o 1,7 proc. rok do roku, do 1,755 mln, a liczba ich rachunków bankowych zmniejszyła się o 0,6 proc., do 2,876 mln.
„Zdecydowana większość (1,58 mln) klientów biznesowych wybiera banki komercyjne, podczas gdy banki spółdzielcze, oddziały zagraniczne i SKOK-i mają marginalne znaczenie na rynku obsługi podatników VAT”
- przekazali autorzy raportu. W SKOK-ach było 207,2 tys. takich rachunków.
Większość, bo 87 proc. podatników VAT posiadała rachunki bankowe w jednym banku, a 11 proc. korzystało z usług dwóch różnych instytucji. W trzech bankach rachunki miało 2 proc. podatników VAT.
„Posiadanie rachunków w czterech, pięciu oraz powyżej pięciu banków jest marginalne, a udziały tych grup są tak niskie, że praktycznie nie są widoczne na wykresie. Podatnicy VAT preferują współpracę z jak najmniejszą liczbą banków, najczęściej decydując się na obsługę bankową w jednym lub maksymalnie dwóch bankach”
- dodała firma. Największa grupa (72 proc.) posiadała łącznie tylko jeden rachunek bankowy, a 16 proc. - dwa. Posiadanie trzech rachunków deklarowało 5 proc. podatników.
Eksperci podali, że w danych widać specjalizację poszczególnych banków w konkretnych sektorach gospodarki, np. PKO BP było liderem w obsłudze sektora publicznego (m.in. obrony narodowej, administracji publicznej), gdzie posiadał 39-proc. udział w rynku. Z kolei bank ING posiadał silną pozycję w m.in. przemyśle (21 proc. udziału w rynku), usługach (20 proc.), transporcie i gospodarce magazynowej (20 proc.) oraz w budownictwie (18 proc.).
„Wyraźnym liderem wśród firm działających w branży informacji i komunikacji jest mBank z udziałem aż 35 proc., co sugeruje bardzo mocną pozycję tego banku wśród firm technologicznych, IT oraz pokrewnych”
- zauważyli autorzy. Dodali, że Bank Pekao posiadał równomiernie rozłożoną bazę klientów we wszystkich analizowanych sektorach, np. w administracji publicznej miał 21 proc. udziałów, a w handlu i naprawie pojazdów - 13 proc. Natomiast BNP Paribas skoncentrowany był na obsłudze branży rolniczej, leśnej i rybackiej, osiągając tam 31 proc. udziałów.
Niektóre banki dominującą pozycję mają w poszczególnych regionach, np. ING Bank Śląski był liderem w woj. śląskim, gdzie obsługiwał prawie połowę (48 proc.) wszystkich podatników VAT w regionie.
„Wyraźnie podkreśla to regionalny patriotyzm właścicieli rachunków” - ocenili autorzy raportu. Natomiast mBank był liderem na Mazowszu (27 proc. lokalnych płatników VAT), a Santander Bank Polska w Wielkopolsce (33 proc.).
PKO BP mocną pozycję miał we wschodnich i południowo-wschodnich województwach, m.in. w woj. podkarpackim (25 proc.), podlaskim (30 proc.) oraz lubelskim (22 proc.). Istnieją również regiony, gdzie odnotowano konkurencje między kilkoma bankami - np. w woj. kujawsko-pomorskim PKO BP i mBank miały po 22 proc. udziałów w lokalnym rynku. Banki te konkurują również w woj. łódzkim, choć tam 1 punkt procentowy przewagi zyskał mBank (25 proc. wobec 24 proc. PKO BP).
Zaznaczono, że dane, na których bazuje raport, pochodzą z Wykazu Podatników VAT, Internetowej Bazy Ewidencji Numerów Instytucji Finansowych oraz innych publicznych rejestrów i ewidencji. Wykorzystano dane podatników, którzy na koniec roku w analizowanym okresie mieli przypisany co najmniej jeden rachunek bankowy w Wykazie Podatników VAT.
MGBI to firma technologiczna zajmująca się przetwarzaniem i analizą danych.