Japoński producent aut poinformował, że jego sprzedaż w 2021 r. wyniosła 10,5 mln pojazdów, co daje mu niekwestionowane pierwsze miejsce na świecie. Jednocześnie sprzedaż Toyota Motor Co w zeszłym roku wzrosła o 10,1%.
Wyniki te czynią koncern największym producentem samochodów już drugi rok z rzędu. Toyota wyprzedza także swego najbliższego rywala, niemieckiego Volkswagena AG.
Producent podał, że w 2021 r. w wynikach sprzedaży uwzględniono pojazdy powiązane z koncernem: Daihatsu Motors i Hino Motors.
Tymczasem jego niemiecki konkurent - Volkswagen w tym samym okresie dostarczył na rynek 8,9 miliona aut, co wynosi o 5% mniej niż w 2020 roku i jest najniższym wynikiem sprzedaży od 10 lat.
Jak przypominają analitycy rynku motoryzacyjnego, w okresie pandemii producenci samochodów zostali zmuszeni do ograniczenia produkcji spowodowanego niedoborem półprzewodników oraz zakłóceniem łańcucha dostaw. Sytuacja ta zwiększyła także konkurencję o kluczowe komponenty elektroniczne wśród producentów.
Jednak japońska firma przetrwała pandemię lepiej niż większość innych producentów samochodów, ponieważ jej rynek macierzysty, Japonia i niektóre części Azji, zostały dotknięte w mniejszym stopniu tymi czynnikami niż Europa.
Toyota, która 9 lutego publikuje przychody za trzeci kwartał, poinformowała, że prawdopodobnie nie osiągnie celu produkcyjnego 9 milionów pojazdów w roku obrotowym, który kończy się 31 marca, z powodu zakłóceń związanych z COVID-19.