Czy polskie firmy obawiają się wojny celnej?

Ponad 40 proc. polskich firm spodziewa się istotnego wpływu amerykańskiej polityki celnej na swoją działalność; największe obawy ma branża transportowa – wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Według prognoz Instytutu eksport polskiego sektora motoryzacyjnego zmniejszy się o 1 proc.

Przedsiębiorstwa spodziewają się przede wszystkim osłabienia koniunktury na rynku unijnym spowodowanego amerykańskimi cłami. Taką odpowiedź wskazało 46 proc. badanych firm. 43 proc. obawia się również wzrostu kosztów importu z USA, a 15 proc. perturbacji we współpracy z przedsiębiorstwami obecnymi na rynku amerykańskim. Z kolei 2 proc. firm, wskazało, że może ucierpieć w wyniku wojny handlowej, ponieważ eksportuje swoje produkty do USA - poinformował Instytut w Tygodniku PIE.

Wojny handlowej w największym stopniu obawiają się firmy z branży TSL (transport, spedycja i logistyka) - 47 proc., a także małe - 44 proc. i średnie firmy - 43 proc. Pośredniego wpływu ceł w wyniku osłabienia koniunktury obawia się 54 proc. dużych przedsiębiorstw oraz 55 proc. firm działających w branży handlowej.

Połowa dużych firm odczuwa niepokój w związku ze wzrostem kosztów importu z USA. Obawia się tego 52 proc. przedsiębiorstw z branży TSL i 50 proc. firm handlowych. Utrudnień we współpracy z firmami obecnymi na rynku amerykańskim obawia się 22 proc. dużych firm, 18 proc. przedsiębiorstw działających w branży usługowej, i po 17 proc. z branży handlowej i TSL.

Z badania ankietowego przeprowadzonego przez PIE wśród eksporterów w styczniu 2025 r. wynika, że spośród polskich firm eksportujących w 2024 r. 20 proc. dostarczało swoje produkty do Stanów Zjednoczonych, z tego 3 proc. firm traktowało USA jako swój główny rynek zbytu. Eksporterzy pochodzili z różnych sektorów produkcyjnych, jednak największa koncentracja dotyczyła sektora spożywczego - 15 proc. i wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych - 11 proc.

Zdecydowaną większość firm eksportujących do Stanów Zjednoczonych - 64 proc. stanowiły duże przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 osób. 

"W charakterystyce typowego eksportera na rynek amerykański dominują cechy dużych firm. Należy do nich wyższy niż u wszystkich badanych eksporterów poziom wykorzystania nowoczesnych technologii oraz wyższa innowacyjność - 83 proc. firm. Firmy te są mocniej związane z rynkiem globalnym – w ponad połowie firm - 51 proc. wartość eksportu wynosiła powyżej 10,1 mln euro" 

- zauważyły Katarzyna Sierocińska i Anna Szymańska z PIE.

Jak wskazały ekspertki, duże firmy mocniej odczuły w 2024 r. wpływ spowolnienia w gospodarce i handlu światowym niż ogół badanych eksporterów - 74 proc. wobec 68 proc. 

"Z drugiej strony, eksporterzy na rynek amerykański aktywniej niż ogół firm podejmowali działania podtrzymujące kondycję ekonomiczno-finansową firmy oraz w większym stopniu niż ogół korzystali i pozytywnie oceniali różne formy rządowego wsparcia eksportu - 32 proc. wobec 19 proc." - zauważyły ekonomistki.

Tagi