23 grudnia był rekordowy. Małe sklepy poprawiły bilans

23 grudnia był rekordowy. To dzień przed wigilią Polacy wydali w małych sklepach o połowę więcej niż w każdym innym grudniowym dniu - poinformowała Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowania Rynku. 

Jak wynika z danych CMR, w małych, położonych blisko domu placówkach, świąteczne zakupy ograniczają się zwykle do ostatniego tygodnia, a nawet ostatnich dni tuż przed świętami i zwykle mają charakter uzupełniający.

- Liczba klientów nie rośnie zbyt mocno w porównaniu ze zwykłymi dniami, ale zakupy dokonywane w tych dniach są większe, kwoty na paragonach wyższe, bo klienci często wybierają nieco lepsze i droższe niż zwykle produkty lub nie zwracając uwagę na cenę, kupują ulubiony produkt, który właśnie się skończył lub którego zapomnieli kupić przy okazji większych zakupów - wyjaśniła ekspertka CMR.

Wskazała, że w 2021 roku, podobnie jak w poprzednich latach, najlepszym dniem w całym przedświątecznym okresie był dzień tuż przed Wigilią.

- Małe sklepy odwiedziło wówczas o 11 proc. więcej osób, a łączna wartość ich zakupów była o około 50 proc. wyższa klientów niż w inne grudniowe środy

podała.

Jak dodała, łącznie w tygodniu świątecznym zakupy w sklepach małoformatowych zrobiło w tym roku o 9 proc. klientów więcej niż w 2020, a ich wydatki były o 14 proc. wyższe niż w analogicznym okresie rok.

- Największe wzrosty odnotowano w kategoriach, w których najdotkliwiej odczuwamy wzrosty cen. Na masło i olej wydaliśmy średnio przed ostatnimi świętami o 40 proc. więcej niż rok wcześniej, chociaż liczba sprzedanych opakowań była o 4 proc. niższa - zaznaczyła.

Według Szarejko, w tygodniu świątecznym w małych sklepach osiedlowych klienci kupili więcej niż przed rokiem m.in. mąki, cukru, a także herbaty czy kawy mielonej. Być może w poprzednim roku mieli jeszcze zapasy tych produktów zrobione tuż przed ogłoszeniem pandemii - zwróciła uwagę.

Dodała, że przed ostatnim Bożym Narodzeniem nieco częściej niż przed rokiem zdarzały się też zakupy czekolad i pralin oraz whisky, która często kupowana jest na prezent.

- Taki wynik może świadczyć o tym, że ostatnie święta częściej spędzaliśmy w większym gronie - oceniła ekspertka.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

Źródło

Skomentuj artykuł: