3 odcinki „igreka” z wariantami inwestorskimi

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski dla  odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem. Będzie on częścią kolejowego „igreka” Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań, dzięki któremu podróż koleją ze stolicy Wielkopolski do Warszawy skróci się o ponad godzinę. Inwestycja jest częścią unijnej sieci priorytetów transportowych TEN-T.

Spółka CPK wybrała rekomendowany przebieg nowej linii Sieradz – Poznań spośród czterech wariantów, na podstawie licznych analiz z uwzględnieniem czynników m.in. technicznych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Długość odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Poznaniem i Sieradzem to 155 km (z łącznicami w sumie ponad 220 km). Większość tego fragmentu kolejowej „szprychy” CPK nr 9 znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego (oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w Łódzkiem).

– Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury. Dzięki linii KDP Sieradz - Poznań region Wielkopolski dołączy do beneficjentów przedsięwzięć kolejowych CPK. Ta linia powinna działać już dziś, ale niestety 12 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli trasy łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław zostały niepotrzebnie wstrzymane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Dla wszystkich badanych przebiegów wykonawca studium przeprowadził konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 21 gmin, przez które przebiegały analizowane warianty. 

Zgodnie z oczekiwaniami znacznej części mieszkańców, przedstawiony wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą. Zaproponowany przebieg pozwoli uniknąć kolizji w gminach Błaszki i Środa Wielkopolska. Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą. Z nowej linii CPK da się zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim.
Dzięki tej inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa ok. 2 godz. (dzisiaj taka podróż zajmuje ponad 3 godz.). Po uruchomieniu tego odcinka do Kalisza dojedziemy ze stolicy w ok. 1 godz. 25 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie).

Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do ok. 35 min (dziś ok. 1,5 godz.) i do Łodzi do ok. 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min.
Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h. Oznacza to, że do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska. Jak wynika z harmonogramu, uruchomienie odcinka Sieradz – Poznań nastąpi już po otwarciu I etapu lotniska CPK i linii KDP Warszawa - Łódź.

Projektowana linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 r. z instrumentu „Łącząc Europę” CEF Reflow  spółka CPK uzyskała ponad 108 mln zł dotacji na wykonanie projektu tunelu CPK w Łodzi oraz studiów wykonalności dla odcinków: Warszawa-Łódź, węzeł CPK i właśnie Sieradz-Poznań.  W ramach naboru z CEF2 spółka CPK ubiega się o kolejne, wielokrotnie wyższe środki na rozwój tych projektów.

Program kolejowy CPK zakłada budowę ok. 2 000 km nowych linii kolejowych i jest odpowiedzią na ponad 30 lat prawie całkowitego przestoju w tej dziedzinie. Założenie jest takie, że dojazd z większości największych miast Polski do CPK i Warszawy zajmie maksymalnie 2,5 godziny.

Źródło

Skomentuj artykuł: