40 proc. pracowników zmieni pracę tylko na hybrydową

Pracownicy wskazują na trzy główne kryteria, które biorą pod uwagę rozważając nową ofertę pracy: wynagrodzenie, czas potrzebny na dojazd oraz elastyczność.

Dwa ostatnie elementy nabrały znaczenia w pandemii, która według co drugiego pracownika, dzięki popularyzacji pracy zdalnej, poprawiła work-life balance – wynika z globalnego badania firmy doradczej CBRE.

Docelowo pracownicy chcą pracować hybrydowo z dominacją pracy w biurze. Drugi najbardziej pożądany scenariusz to całkowity powrót do biur, a na trzecim miejscu znajduje się praca hybrydowa z dominacją przebywania w domu. Eksperci CBRE wskazują, że te scenariusze pokrywają się z praktyką obserwowaną na polskim rynku.

Z globalnego raportu firmy CBRE „The Global Live-Work-Shop Report 2022” wynika, że według co drugiego pracownika pandemia przyczyniła się do poprawy work-life balance, dzięki popularyzacji pracy zdalnej. I mimo że pandemia odpuściła, z home office, w wymiarze najlepiej dwóch dni w tygodniu, pracujący nie chcą rezygnować.

- Czynniki związane z rozwojem są kluczowe zwłaszcza dla młodych pokoleń, w tym głównie pokolenia Z. Dla nich szkolenia i jasna ścieżka rozwoju kariery są nawet ważniejsze niż elastyczność czy czas potrzebny na dojazd do pracy. Chociaż czynniki ekonomiczne, uważność kosztowa, stały się istotnym czynnikiem warunkującym wybory. Co też ważne, działania, które wiążą się z rozwojem młodych z pokolenia Z, są chętnie podejmowane w biurze. A to oznacza, że najłatwiejszym sposobem na przyciągnięcie młodych do biur, jest zapewnienie im stymulującego czasu, który potraktują jako rozwijający ich umiejętności – wskazuje Małgorzata Niewińska, szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE.

Firmy nadal są w momencie wypracowywania ostatecznych strategii pracy po pandemii. Spora część decyduje się na pracę hybrydową z dominacją przebywania pracowników w biurze. Jak wynika z globalnego badania CBRE, to najbardziej rozpowszechniony scenariusz funkcjonujący w ok. 45 proc. firm. Niecałe 40 proc. przedsiębiorstw cały czas pracuje w biurze, a ok. 15 proc. pracuje hybrydowo, ale z dominacją pracy z domu. Ciągła praca zdalna to scenariusz dotyczący ok. 5 proc. pracowników.

- Wyniki globalnego badania pokrywają się z praktyką obserwowaną na polskim rynku. Firmy skłaniają się najbardziej do oferowania pracownikom dwóch dni pracy zdalnej w tygodniu oraz pracy w biurze przez pozostałe dni. Widać jednak brak chęci powrotu na pełen etat do przestrzeni biurowej i nie ma się co dziwić. Pracownicy mocno przyzwyczaili się do tej opcji, która poprawia ich work-life balance, ale też co istotne, firmy wiedzą, że pracujący na home office są tak samo efektywni jak w biurze. Z naszego globalnego badania wynika, że połowa pracowników czuje teraz, że szefowie bardziej im ufają – podsumowuje Niewińska.

Źródło

Skomentuj artykuł: