Pomimo wyzwań, jakie przyniósł miniony rok, z badania przeprowadzonego przez Visa jasno wynika, że doświadczone właścicielki firm potrafią dostrzec nowe możliwości biznesowe.
W opinii Katarzyny Zubrzyckiej, dyrektor działu detalistów i agentów rozliczeniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w spółce Visa zdecydowana większość, bo aż 83% właścicielek firm z całego świata, które wzięły udział w badaniu z nadzieją patrzy w przyszłość, nawet w czasie pandemii COVID-19.
- Wiele z nich dostosowuje się do nowych realiów biznesowych, prężnie się przy tym rozwijając, nawet pomimo różnych trudności napotkanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Do utrzymania stałego kontaktu z klientami służą im między innymi sprzedaż internetowa i ogólnie mówiąc - nowe technologie. Zdecydowana większość ankietowanych przedsiębiorczyń zauważa potrzebę dostosowania się do wyzwań płynących z pandemii COVID-19, a 84% z prowadzących małe firmy, podjęło już działania, które pozwolą dostosować metody płatności do zmieniających się potrzeb kupujących - dodaje Zubrzycka.
Jej zdaniem, mimo niesprzyjającej sytuacji kobiety radzą sobie, wykazując elastyczność oraz umiejętność działania nawet w trudnych sytuacjach.
- Jak wynika z naszego badania, ponad jedna trzecia respondentek (37%) traktuje COVID-19 bardziej jako większą szansę na rozwój niż wyzwanie. Spośród ankietowanych 42% stwierdziło, że podczas pandemii było w stanie skupić się na nowych lub innych produktach, a kolejne 37% rozszerzyło swoje kanały sprzedaży. Warto podkreślić, że pomimo szybkiego przyspieszenia sprzedaży online i płatności cyfrowych, zakupy stacjonarne mają szansę powrócić: konsumenci nadal chcą doświadczeń w świecie rzeczywistym, zwłaszcza w takich branżach jak handel detaliczny i odzież. Nieco ponad połowa ankietowanych kobiet (51%), wskazała, że większość zakupów zamierza robić osobiście jak tylko szczepionka stanie się powszechnie dostępna
- Często jednak jest tak, że kobiety nie mogą w pełni wykorzystać swojego potencjału. Gdyby dzieliły się wszystkimi swoimi umiejętnościami i doświadczeniem, społeczeństwo i gospodarka na pewno by na tym skorzystały. Rola kobiet w gospodarce jest bardzo duża i wierzę, że z każdym rokiem będzie tylko rosła. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wspieranie kobiet to inwestycja, która przynosi zwielokrotniony zwrot dla całej gospodarki - stwierdza na zakończenie Zubrzycka.