1 kwietnia br. podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie lubelskim. W ramach inwestycji wzmocniona zostanie także konstrukcja nawierzchni użytkowanej już obwodnicy.
- Konsekwentnie budujemy szlak Via Carpatia na terenie naszego kraju. To drogowy kręgosłup wschodnich regionów Polski, który połączy też państwa na wschodniej granicy Unii Europejskiej. Inwestujemy w drogi w każdym regionie naszego kraju, ponieważ wierzymy, że zrównoważony rozwój jest najlepszą odpowiedzią na wyzwania stawiane przez dzisiejszą rzeczywistość gospodarczą. Mamy powody do satysfakcji - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Zgodnie z umową, po przygotowaniu projektu budowlanego i wykonawczego, wykonawca złoży do wojewody lubelskiego wniosek i uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Kolejnym etapem będzie budowa drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej o długości prawie 8 km oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie drogi.
W ramach inwestycji przebudowane zostaną pasy włączenia i wyłączenia na węzłach Kock Północ i Kock Południe. Wzmocniona zostanie konstrukcja nawierzchni istniejącej jezdni obwodnicy wraz z nawierzchnią w obrębie węzłów drogowych. Zaplanowano również mosty i wiadukty, system odwodnienia, a także drogi obsługujące przyległy teren. Trasa ekspresowa zostanie również wygrodzona i powstaną przejścia dla małych zwierząt.
Wykonawcą prac będzie firma Polaqua, która zrealizuje zadanie za ponad 183 mln zł w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu przeznaczonego na roboty budowlane nie będą wliczane okresy zimowe, od 16 grudnia do 15 marca. Budowę zaplanowano na lata 2023-2025.
Obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej wybudowana została w 2011 roku. Była to pierwsza trasa ekspresowa w woj. lubelskim. Jednojezdniowa droga została zaprojektowana z myślą o późniejszej dobudowie drugiej nitki.