- Kolej jest transportem przyszłości. Jako rząd od 8 lat pokazujemy, że jesteśmy o tym przekonani. Inwestujemy rekordowe środki w polską kolej i przynosi to dobre rezultaty – stwierdził pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, wiceminister infrastruktury, Andrzej Bittel, podczas otwarcia konferencji zorganizowanej przez PKP PLK „Kolej - transport przyszłości”.
- Coraz więcej osób ma dostęp do kolei. Coraz więcej osób wybiera i chce wybierać ten środek transportu. Coraz więcej osób dostrzega pozytywne zmiany, jakie zachodzą w transporcie kolejowym – dodał wiceminister.
(…)Walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym. Dzisiaj pociągi regionalne i dalekobieżne zatrzymują się na ok. 200 stacjach i przystankach więcej niż 8 lat temu. Dzięki temu kolej dociera do mieszkańców większej liczby miast i miasteczek. Szacujemy, że ok. 600 tys. osób zostało włączonych do sieci kolejowej i wynikających z tego szans i możliwości. Radzyń Podlaski, Lubin, Rypin, Sobótka – to tylko niektóre miasta, których mieszkańcy odzyskali dzięki rządowym inwestycjom możliwość skorzystania z pociągu. Na tym polega koncepcja zrównoważonego rozwoju: kolej musi służyć mieszkańcom wszystkich regionów kraju - zauważył.
- Osobnym – nowym i nowatorskim – rozwiązaniem, które wprowadziliśmy, jest Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, czyli Kolej+. To program budowy i odbudowy połączeń kolejowych do wielu polskich miast i miasteczek, takich jak Lubsko, Niepołomice czy Janów Lubelski. Jego innowacyjność polega na jego konstrukcji. W jego tworzeniu przyświecało nam przekonanie, że samorządowcy wezmą w nim udział i to oni będą wiedzieli najlepiej, gdzie potrzebne byłyby połączenia kolejowe, które zostały przez poprzednie rządy zlikwidowane albo które nigdy nie istniały. W skrócie więc: samorządy typują linie do budowy lub odbudowy, a rząd wspiera samorząd w kwocie do 85% wartości inwestycji. Zawieramy stosowne umowy z samorządami, ogłaszane są przetargi na prace projektowe i budowlane – zwrócił uwagę wiceminister.
Jak zaznaczył: - To, co udało się dokonać, dobrze obrazują liczby. 7400 km nowych torów kolejowych na nowych i istniejących liniach, 2140 nowych i zmodernizowanych przejazdów i 630 wiaduktów kolejowo-drogowych. Ponad 700 mostów i prawie 1200 peronów objętych inwestycjami. Łącznie wspólnymi siłami wybudowaliśmy i zmodernizowaliśmy 900 dworców, stacji i przystanków kolejowych. To rzeczywiście wielkie liczby. Pokazują efekt skali. Nie zatrzymujemy się jednak i planujemy kolejne ważne działania. Inwestycje nie mogą ominąć żadnego polskiego regionu. Przyszłość kolei stanie się taka dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu, Programowi Inwestycji Dworcowych, Strategii Taborowej, Programowi Kolej Plus oraz – wierzymy w to głęboko – komponentowi kolejowemu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Musimy jednak pamiętać, że pasażera nie interesuje, jak nazywa się program, w ramach którego powstaje dana inwestycja. Natomiast docenia dobre zmiany i dostrzega, że nic nie dzieje się samo – dodał Bittel.
- Właśnie trwają konsultacje Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. Zachęcam do udziału. Mamy nadzieję na konstruktywne uwagi i na szczerą wymianę myśli związanych z tym projektem. (…)Chcę wyraźnie powiedzieć: nigdy na polską kolej nie przeznaczano takich środków i nigdy pasażerowie w tak krótkim czasie nie odczuwali tak dużej poprawy jakości usług kolejowych w Polsce. W tym roku możemy spodziewać się kolejnego rekordu XXI wieku pod względem liczby pasażerów. Idąc konsekwentnie obraną przez nas drogą osiągniemy w nieodległej perspektywie wyniki przewozowe osiągane ostatnio pod koniec XX wieku – stwierdził wiceminister Bittel.