Czas na przejażdżkę rowerem? Warto znać przepisy, aby być bezpiecznym

Sezon rowerowy już się rozpoczął, pogoda sprzyja długim przejażdżkom, widać to na drogach. Rodzinne eskapady bez wątpienia sprawiają sporo frajdy. Niestety, brak ostrożności, brawura, a także nieznajomość przepisów powoduje, że każdego roku dochodzi do licznych wypadków z udziałem rowerzystów.

Obecnie wystarczy na chwilę wejść na stronę internetową komendy policji w dowolnym województwie, aby znaleźć informacje o wypadkach z udziałem rowerzystów. Niektóre, z tragicznym finałem. Oczywiście, nie wszystkie zdarzenia dzieją się z winy kolarzy-amatorów, ale mimo wszystko warto zachowywać szczególną ostrożność. Banalnym bowiem jest stwierdzenie, że w zderzeniu samochodu z rowerem, to użytkownik tego drugiego, narażony jest na większe niebezpieczeństwo.

Pod koniec kwietnia na drodze w pobliżu Sędziejowic (Łódzkie) 74-letni mężczyzna zginął potrącony przez osobowe auto. W Lubinie pięcioletni chłopczyk wjechał pod koła jadącego samochodu. We Wrocławiu ranna została kobieta jadąca ścieżką rowerową. Niestety, można by jeszcze długo wymieniać.

Pamiętajmy o odpowiednim przygotowaniu jednośladów do jazdy choćby poprzez wyposażenie ich w elementy odblaskowe. To znacznie poprawia nasze bezpieczeństwo. Z kolei kierującym samochodami przypominamy, aby w okresie wiosenno-letnim zwracali szczególną uwagę na motocyklistów oraz rowerzystów, którzy pojawią się w większej liczbie na drogach

podkreślała starsza aspirant Katarzyna Staśkowska z policji w Łasku.

To ważne, bo ubiegłoroczne dane o bezpieczeństwie w ruchu drogowym wskazują, że najniebezpieczniejszy okres dla rowerzystów dopiero przed nimi. Najwięcej wypadków ma bowiem miejsce podczas wakacyjnych miesięcy. O ile w całym 2020 roku doszło do 3768 wypadków z ich udziałem, to tylko w lipcu, sierpniu, a także we wrześniu - odnotowano niemal połowę (43%).

W całym kraju w zeszłym roku zginęło 249 rowerzystów, a rannych zostało ponad 3400 osób.

„Zdecydowanie więcej wypadków z udziałem rowerzystów miało miejsce na terenie zabudowanym (3232 wypadki w stosunku do 536 na obszarze niezabudowanym), jednak w co piątym wypadku na obszarze niezabudowanym ginął człowiek, podczas gdy na obszarze zabudowanym śmierć poniosła jedna osoba na 22 wypadki” – podkreślił serwis trójmiasto.pl, który cytował policyjne dane.

Rowerzyści bywają także sprawcami niebezpiecznych incydentów. W setkach liczone są kolizje, gdy doszło  do zderzenia z pieszym. Niestety, nie brakuje niedopuszczalnych sytuacji, gdy rowerzyści są pod wpływem alkoholu i nie zachowują należytej ostrożności.
Gdy na terenie Lubuskiego doszło do groźnych wypadków, których skutkiem były poważne obrażenia rowerzystów, tamtejsi policjanci przygotowali pakiet informacji o aktualnie obowiązujących przepisać. Zacytujemy, bo może to pomóc uniknąć kolejnej tragedii.

Wyjeżdżając rowerem, upewnijmy się, że pojazd jest sprawny, a my sami jesteśmy widoczni. Jest to ważne dla bezpieczeństwa kierującego. Warto korzystać również z kasku, który uchroni przed najpoważniejszymi obrażeniami głowy

podkreśla młodszy aspirant Marcin Ruciński z Komendy Powiatowej Policji w Świebodzinie.

A co w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym napisano o obowiązkach użytkowników jednośladów:

  •  Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.
  •  Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
  • Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
  •  Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
  1. jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem ust. 3a;
  2. jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
  3. czepiania się pojazdów.

Ust. 3a.
Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

  • Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
  1. opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
  2. szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
  3. warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

Ust. 6.
Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

  •  Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 zasady korzystania przez pieszego z chodnika, pobocza, drogi dla pieszych i jezdni ust. 1-3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.

Przy zachowaniu ostrożności i przestrzegając przepisów, przejażdżka rowerem będzie nie tylko przyjemnością, ale również służyła zdrowiu.

Źródło

Skomentuj artykuł:

N