Modulowany dźwięk syreny przez trzy minuty lub powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: „ Uwaga! Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm ( tu pojawi się przyczynę, rodzaj zagrożenia itp.) dla….”. To alarm akustyczny dla ludności cywilnego ogłaszany w przypadku zagrożenia.
Serwis FilaryBiznesu.pl kilka dni temu pisał o nowych zasadach dotyczących nadzoru i wykorzystywania obiektów zbiorowej ochrony.
„Woda, żywność, środki higieny osobistej, a także latarki, telefony i apteczki. To wszystko powinno znaleźć się na wyposażeniu obiektów zbiorowej ochrony. MSWiA dopiero niedawno przygotowało projekt o przygotowaniu do użycia schronów i innych miejsc ukrycia” – informowaliśmy.
Czytaj więcej: Jak zadbać o schrony i co powinno się w nich znaleźć?
To jednak nie są jedyne zmiany, które dotyczą ochrony ludności i obrony cywilnej. Na początku roku pojawił się projekt, niedawno zmodyfikowany, rozporządzenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ws. alarmów i komunikatów ostrzegawczych.
Jak zaznaczono w paragrafie 1, określa ono:
- rodzaje alarmów oraz sposób ich ogłaszania i odwoływania;
- rodzaje komunikatów ostrzegawczych oraz sposób ich ogłaszania i odwoływania;
- tryb przekazywania alarmów i komunikatów ostrzegawczych.
„Zgodnie z dotychczasowym standardem podstawowym narzędziem do ogłaszania sygnałów alarmowych jest system syren alarmowych i urządzeń nagłaśniających oraz wystawienie znaku alarmu. Ten sposób umożliwia zaalarmowanie osób bezpośrednio zagrożonych wykorzystując proste sygnały akustyczne (również dla osób niedowidzących) lub wizualny (również dla osób niedosłyszących)”
– podkreślono w uzasadnieniu.
Alarmy: akustyczny i wizualny
W rozporządzeniu wskazano dwa rodzaje alarmów:
- akustyczny – modulowany dźwięk syreny alarmowej lub zapowiedź słowna przekazywana za pomocą urządzenia nagłaśniającego;
- wizualny – żółty znak w kształcie równobocznego trójkąta skierowanego podstawą do dołu, umieszczany niezwłocznie po ogłoszeniu alarmu akustycznego na obiekcie przestrzeni publicznej.

Zmianą w porównaniu do pierwotnej wersji rozporządzenia, jest wyszczególnienie – na wniosek wojewodów – w przypadku alarmu akustycznego, trzeciego sposobu ogłaszania alarmu ćwiczebno/treningowego.
Alarmem więc będzie:
- dla ludności cywilnej – modulowany dźwięk syreny w okresie trzech minut lub powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: „Uwaga! Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm ( tu pojawi się przyczynę, rodzaj zagrożenia itp.) dla….”
- dla jednostki ochrony przeciwpożarowej – sygnał akustyczny trzykrotnie wzrastający i opadający z przerwami 30. sekundowymi, trwający trzy minuty
- alarm ćwiczebny/treningowy – ciągły dźwięk syreny trwający jedną minutę
Cztery rodzaje komunikatów
W projekcie MSWiA wskazano również cztery rodzaje komunikatów ostrzegawczych, które będą „przekazywane tak, aby mogły być odebrane przez osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w tym dzięki zastosowaniu narzędzi zgodnych z zasadami dostępności cyfrowej i innowacyjnych rozwiązań wspierających indywidualne potrzeby osób niepełnosprawnych”.
- komunikat Regionalnego Systemu Ostrzegania (RSO), przekazywany za pomocą aplikacji mobilnej umożliwiającej organom ochrony ludności publikowanie komunikatów ostrzegawczych, a także wspieranie edukacji społeczeństwa w zakresie profilaktyki bezpieczeństwa;
- komunikat przekazywany przez redaktorów dzienników oraz wydawców stron internetowych;
- komunikat przekazywany przez nadawcę programu radiowego i telewizyjnego oraz operatora ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej;
- komunikat ALERT RCB.

Kto odpowiada za alarmy i komunikaty?
W rozporządzeniu podkreślono, że za przekazywanie alarmów i komunikatów ostrzegawczych odpowiedzialne są poszczególne organy ochrony ludności, w zależności od szczebla administrowania.
„Wójt (burmistrz, prezydent miasta) po otrzymaniu informacji o zagrożeniu przekazuje alarm lub komunikat ostrzegawczy podmiotom ochrony ludności właściwym dla miejsca wystąpienia zagrożenia w celu ogłoszenia alarmu lub komunikatu ostrzegawczego dla ludności przebywającej na terenach zarządzanych lub administrowanych przez te podmioty, za pomocą systemu powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach” – czytamy w paragrafie 6.
W uzasadnieniu projektu stwierdzono: „Zasadą jest przekazywanie alarmów i komunikatów w przypadku wystąpienia zagrożenia na terenie podległym, zgodnie z właściwością danego organu ochrony ludności, a w przypadku gdy zagrożenie wykracza poza teren podległy, organy ochrony ludności mają obowiązek przekazania informacji o tym zagrożeniu organom ochrony ludności właściwym miejscowo z uwagi na rozszerzenie tego zagrożenia na sąsiedni teren”.