Dobry rok dla e-commerce. Co go czeka w 2023?

Eksperci z branży e-commerce podsumowują miniony rok i mówią, jakie będą trendy w 2023 r.

Marcin Szczur, Deputy Head of Sales w Blue Media

2022 rok na rynku e-commerce upłynął pod znakiem stabilnego rozwoju. Dało się słyszeć głosy mówiące o spowolnieniu, ale wielkość obrotów sklepów internetowych pokazuje inny obraz. Pozytywne doświadczenia z okresu pandemii, a także wygoda całego procesu zakupowego sprawiły, że nawyk kupowania online przyjął się na dobre. Stabilny wzrost rynku widzimy w danych z naszych systemów płatniczych. Do połowy grudnia 2022 odnotowaliśmy o 23 proc. więcej transakcji niż w analogicznym okresie w 2021 r. Z kolei tegoroczny Black Friday (25.11) i Cyber Monday (28.11) przyniósł o 20 proc. więcej transakcji niż rok temu.

Jednocześnie w tym roku dało się zauważyć pewne wypłaszczenie liczby zarejestrowanych nowych serwisów korzystających z płatności online - w stosunku do okresu pandemii - co może być jednym z sygnałów spodziewanej korekty rynkowej. Wygląda na to, że po boomie w e-commerce, branża wraca do tempa rozwoju sprzed pandemii.

Mijający rok wzmocnił dotychczasowe trendy w płatnościach. Począwszy od 2019 r. z naszych cyklicznych badań opinii wynika, że systematycznie rośnie odsetek osób, które korzystają z BLIKa. Aktualnie płaci nim za zakupy w internecie niemal połowa badanych (46 proc.). To dziś najpopularniejsza metoda płatnicza w polskim e-commerce.

Czego możemy się spodziewać w nadchodzącym roku?

Nie spodziewam się przełomowych zmian na rynku e-commerce w 2023 r. Z perspektywy branży płatności - raczej stabilnego rozwoju już dostępnych metod płatniczych, a także weryfikacji wydolności rozwiązań, które zaczęły zyskiwać na popularności w 2022 r., jak płatności odroczone. Z jednej strony konsumenci coraz częściej sięgają po tę opcję, a z drugiej, kolejni dostawcy planują rozwijać tę metodę. Najbliższe miesiące mogą być sprawdzianem dla tego rozwiązania w polskim e-commerce - zarówno w zakresie obsłużenia liczby transakcji, ale także przyszłej windykacji należności.

Nadchodzący rok wzmocni znaczenie m-commerce. Już dziś nawet połowa wszystkich zakupów jest finalizowana za pomocą smartfona, a ten odsetek będzie tylko rósł. Przyczyni się to do jeszcze szybszego wzrostu popularności wygodnych płatności online, BLIK-a, ale także portfeli mobilnych.

Przewiduję, że rok 2023 zintensyfikuje tendencję firm działających w branży e-handlu do tworzenia swego rodzaju ekosystemów usług, tak by oferować klientom wiele rozwiązań w jednym miejscu (logistyka, płatności, oprogramowanie). Celem jest przede wszystkim budowanie kompletnego środowiska zakupowego, skupionego na dostarczaniu pozytywnych doświadczeń konsumentom. Wygoda kupujących będzie nadrzędnym kierunkiem w tworzeniu rozwiązań dla e-commerce.

Maja Wiśniewska, Marketing Manager SMSAPI

Jako dostawca masowych wysyłek SMS przyglądamy się branży e-commerce przez pryzmat ekranu smartfona, który staje się podstawowym urządzeniem do zakupów online. Potwierdza to ostatnie badanie Google Polska i e-point SA: smartfony odpowiadają już za 55% globalnego ruchu w internecie.

M-commerce to jednak nie tylko prędkość ładowania strony mobilnej czy wygodne płatności. Do tematu należy podejść całościowo, ponieważ pozyskiwanie klientów w kanale mobilnym to także okazja do poszerzenie działań markegingowych o kampanie SMS, e-mail i remarketing.

Bo rywalizacja o klienta w sieci to nie tylko cena, ale także doświadczenie użytkownika i perfekcyjna obsługa klienta. Kończymy z epoką, w której po kliknięciu “zapłać” na kilka dni zapadała cisza, aż nagle kurier dzwonił do drzwi. Kupujący lubią mieć pewność, że płatność się powiodła, zamówienie udało się skompletować, paczka jest już w drodze itd.

W przyszłym roku cenne staną się narzędzia usprawniające zarządzanie opiniami, prowadzenie sprawnej obsługi na infolinii czy w systemie ticketowym oraz moduły usprawniające automatyczną komunikację przed- i posprzedażową. SMS okazuje się w tej roli niezastąpiony. SMSAPI wychodzi naprzeciw tym trendom, rozbudowując moduły SMS dla silników e-commerce o np. automatyzacje odzyskiwania porzuconych koszyków i funkcje wspierające utrzymanie klienta.

Źródło

Skomentuj artykuł: