Dolina Krzemowa w Polsce? Popyt na inteligentne technologie szansą dla polskich firm IT

Pomimo niepewnych perspektyw gospodarczych, budżety IT na rynkach niemieckojęzycznych będą nadal rosły - pokazują wstępne wyniki badania trendów w dziedzinie IT, przeprowadzonego przez firmę  Capgemini. To wyraźny sygnał dla polskiego rynku IT pokazujący,  gdzie należy szukać przyszłych motorów wzrostu.

Ogółem prawie dwie trzecie (63 procent) firm w krajach niemieckojęzycznych zamierza zwiększyć swoje wydatki na IT (w roku poprzednim było to ok. 44 procent). Oczekuje się, że co czwarta organizacja zwiększy swój budżet o ponad 10 procent. Wzrosną również wydatki na digitalizację. W 2020 r. będą stanowić one nieco ponad jedną trzecią całkowitego budżetu na IT, a zatem wzrosną o prawie 11 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim.

Z badania wynika, że firmy ponownie zwracają uwagę na zwiększanie wydajności i zmniejszanie kosztów. Najważniejsze wymagania IT w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem w nadchodzącym roku to: dalsza, bardziej rozbudowa digitalizacja; zwiększenie wydajności; zmniejszenie kosztów,  opracowanie nowych, innowacyjnych produktów i usług IT. Pomimo, że rozwój cyfryzacji pozostaje priorytetem numer jeden dla przedsiębiorstw, przyrost wydajności i redukcja kosztów zyskują na znaczeniu po raz pierwszy od 2016 roku.

„W wielu firmach cyfryzacja stała się częścią ich codziennej działalności, dlatego też uwaga kierownictwa skupia się na innych kwestiach informatycznych. Często obserwujemy taki rozwój sytuacji po fazach innowacji i eksperymentów. Zwyczajowo stosuje się również ponowną konsolidację w celu stworzenia możliwości finansowych dla dalszych innowacji”

skomentował dr Sven L. Roth, dyrektor ds. rozwiązań biznesowych i technologicznych w Capgemini w Niemczech.

Wydatki na inteligentne technologie, takie jak uczenie maszynowe, analiza predyktywna czy rozpoznawanie obrazów, rosną średnio z mniej niż 10 procent do około 14 procent całkowitego budżetu IT (w porównaniu rok do roku). Ogólnie jednak, temat ten jest tylko priorytetem dla mniej niż co dziesiątej badanej organizacji. Intensywnie w te obszary inwestują firmy z branży motoryzacyjnej, dostawcy usług logistycznych i dostawcy energii.

Jak wynika z opracowania IT/ICT Sector in Poland przygotowanego przez PARP, Niemcy są głównym odbiorcą eksportowanych przez naszych przedsiębiorców produktów IT. W 2017 ich łączna wartość wyniosła 2,6 mld euro, to ponad ¼  całości sprzedanych za granicę polskich produktów technologicznych. Prym wśród nich wiedzie sprzęt do automatyzacji przetwarzania danych (35 proc.). Według ekspertów Capgemini, tendencja wzrostowa polskiego eksportu oraz chęć zagranicznych partnerów biznesowych do zwiększania wydatków w tym obszarze, stanowią dużą szansę na dalszy rozwój rodzimych wytwórców i dostawców produktów oraz rozwiązań IT. Dlatego polscy przedsiębiorcy powinni uważnie śledzić rozwój rynków niemieckojęzycznych, które z racji na ich zainteresowanie nowymi technologiami oraz położenie geograficzne, są niezwykle atrakcyjnymi rynkami zbytu dla nich.

Skomentuj artykuł: