W Polsce z usług wyłącznie jednego banku korzysta 45 proc. ankietowanych, co jest poniżej średniej w Europie (55 proc.), 37 proc. posiada konto w dwóch bankach, a 16 proc. w trzech do pięciu - wynika z raportu firmy Kearney. 6 proc. Polaków główne konto ma w bankowości cyfrowej.
Z badania wynika również, że w Polsce z usług wyłącznie jednego banku korzysta 45 proc. respondentów (średnia dla Europy to 55 proc.). Zauważono, że najbardziej "lojalni" są klienci z Austrii (77 proc.) i Niemiec (69 proc.), a najmniej z Wielkiej Brytanii (37 proc.) i Rumunii (41 proc.).
"Polscy konsumenci znajdują się natomiast w czołówce badanych, którzy są związani z dwoma instytucjami bankowymi (37 proc.) lub 3-5 bankami (16 proc.)" - przekazali autorzy badania.
Zauważyli też, że 6 proc. respondentów z Polski posiada swoje główne konto w bankowości cyfrowej lub fintechu. Najwięcej takich ankietowanych jest w Niemczech (18 proc.), a średnia europejska to 9 proc. "Jeśli rozszerzymy analitykę na pierwsze i drugie konto – 22 proc. z nas ma jedno z nich w neobanku / fintechu (również poniżej średniej)" - stwierdził cytowany w raporcie Krystian Kamyk z Kearney.
Z badania wynika, że wśród Europejczyków, którzy zdecydowali się zmienić swój bank w ciągu ostatnich pięciu lat czynili to po równo, ze względu na rekomendacje uzyskane tzw. pocztą pantoflową (52 proc.) i zachęty finansowe (52 proc.) "Banki powinny ponadto mocniej postawić na obsługę klienta i customer experience, gdyż jak pokazały wyniki badania, dla 33 proc. respondentów słaba jakość w tym obszarze była powodem do zmiany partnera finansowego" - wskazali eksperci.
Jak zauważyli, gdy klient decyduje się na zmianę banku najczęściej przenosi również inne produkty, np. kredyty czy inwestycje.
"Badanie pokazało, że wśród tych, którzy niedawno zmienili bank, 76 proc. zabrało ze sobą przynajmniej jeden produkt, najczęściej konto oszczędnościowe lub kartę kredytową"
- wskazał Kamyk. Dodał, że niemal połowa (44 proc.) przeniosła wszystkie produkty.
Z danych Kearney wynika, że 35 proc. europejskich klientów banków cyfrowych lub fintechów ma poniżej 35 lat, a ponad połowa (55 proc.) mniej niż 45 lat. "Popularność tego typu platform wśród młodszych klientów wynika przede wszystkim z wysokich kompetencji cyfrowych tej grupy, dla której bankowość cyfrowa jest jednym z nawyków konsumenckich i wpisuje się w ich styl życia" - ocenili autorzy.
W Europejskim Radarze Bankowości Detalicznej przeanalizowane dane z 90 banków działających na 21 europejskich rynkach (50 banków z 13 rynków Europy Zachodniej i 38 banków z ośmiu rynków Europy Wschodniej). Ankiety przeprowadzono wśród 500 respondentów w każdym kraju.
Kearney to firma konsultingowa doradzająca przedsiębiorstwom, agencjom rządowym oraz organizacjom non-profit. W Polsce firma specjalizuje się w doradztwie dla branż takich m.in. jak: energetyka, przemysł ciężki (chemia i górnictwo).