Brytyjska ofensywa ALDI. Niemiecka sieć marketów zwiększa zatrudnienie i płace

ALDI, niemiecka sieć dyskontów spożywczo-przemysłowych obecna na pięciu kontynentach, w tym także w Polsce, zwiększa swój udział na brytyjskim rynku. Tamtejsze media poinformowały, że firma zamierza zatrudnić prawie 4 tysiące dodatkowych pracowników oraz podnieść płacę.

ALDI to siódma pod względem sprzedaży sieć marketów na świecie. W roku 2019 firma ta zajęła 7 miejsce rankingu największych przedsiębiorstw handlowych świata z przychodem wysokości 98,287 mld USD. Przedsiębiorstwo powstało i do dziś jest firmą rodzinną Albrechtów z Essen.

Niemiecka firma dyskontowa zapowiadała już wcześniej, że do 2025 roku chce mieć 1200 sklepów w Wielkiej Brytanii. Obecnie posiada tam 874 sklepy. ALDI planuje także zwiększyć wynagrodzenie dla swoich pracowników o nieco ponad 3%, co czyni go jednym z najlepiej płacących supermarketów w Wielkiej Brytanii.

Dyskont zapowiedział, że jego minimalne stawki godzinowe wzrosną z 9,10 GBP ( 45,40 zł) za godzinę do 9,40 GBP (46,90 zł), a pracownicy wewnątrz M25 (strefa Londynu) otrzymają 10,90 GBP (55 zł) za godzinę zamiast 10,55 GBP (52 zł). Pracownicy, którzy pracują w firmie od trzech lat lub dłużej, otrzymają wynagrodzenie równe 10,41 GBP na godzinę, podczas gdy pracownicy w Londynie z dwuletnim stażem zarobią 11,15 GBP.

Giles Hurley, dyrektor naczelny ALDI UK, oświadczył: „Mamy najbardziej wydajną i produktywną siłę roboczą, i dlatego zarabiają oni najwyższe stawki w sektorze spożywczym”.

ALDI jest również jedną z niewielu sieci spożywczych, która płaci swoim pracownikom za przerwy w pracy podczas zmiany.

Nie jest on jednak jedynym dużym sprzedawcą detalicznym, który próbuje ulepszyć to, co może zaoferować swoim pracownikom. Sieć piekarni Greggs ogłosiła niedawno, że jego pracownicy podzielą się premią w wysokości 7 milionów funtów, a Mike Ashley z Frasers Group - dawniej Sports Direct - obiecał w zeszłym roku, że wprowadzi nowy system premii dla pracowników.

ALDI, piąty co do wielkości supermarket w Wielkiej Brytanii, zapowiedział również, że zatrudni 3 800 nowych pracowników na stanowiska obsługi sklepu. Według najnowszych danych branżowych udział ALDI w rynku spożywczym wyniósł 8%, w porównaniu z 7,6% rok temu.

Wraz z innym dyskontem Lidlem, ALDI łamie dominację, jaką cieszą się supermarkety Tesco, Sainsbury's, Asda i Morrisons, znane jako „wielka czwórka”. Na początku tego miesiąca niemiecki właściciel ALDI zapowiedział, że cztery tygodnie do 24 grudnia to „najlepsze w historii Boże Narodzenie w Wielkiej Brytanii” ze sprzedażą o 7,9% więcej niż rok wcześniej. Było to spowodowane głównie popytem na piwo, wino i napoje spirytusowe - ze wzrostem sprzedaży wina musującego o 14% - a także asortymentem produktów premium i świeżym brytyjskim mięsem.

W połowie 2006 roku ALDI rozpoczęło działalność w Polsce. Jednak w przeciwieństwie do skali inwestycji w rodzimych Niemczech i wyrównanej tam konkurencji z największym rywalem – Lidlem, w Polsce początkowo firma inwestowała jedynie w południowo-zachodnich województwach. Pod koniec lipca 2019 sieć miała w Polsce 132 sklepy. Obecnie ALDI w Polsce zatrudnia około 2350 pracowników. W połowie zeszłego roku firma otworzyła pierwsze dyskonty w Chinach.

Źródło

Skomentuj artykuł: