Po co kupować, skoro jutro pojawi się nowszy model? Z takiego założenia wychodzi coraz więcej konsumentów nowoczesnych technologii. I zamiast pozyskiwać sprzęt na własność, wolą go subskrybować. Europa już teraz odpowiada za 30% globalnego rynku wynajmu sprzętu elektronicznego – wynika z danych Cognitive Market Research. A wiele wskazuje na to, że ten trend będzie tylko rosnąć.
Postęp technologiczny jest tak prężny, że sprzęt elektroniczny szybko traci na atrakcyjności. Według badań Capgemini spirala zakupów elektroniki spowodowała, że 50 proc. konsumentów ma w domu przestarzałe produkty, których nie jest w stanie bezpiecznie się pozbyć. Właśnie dlatego coraz więcej osób rezygnuje z zakupu na rzecz wynajmu.
Jak zauważa Marcin Mordak, dyrektor sprzedaży omnichannel w Komputronik S.A., model subskrypcyjny zyskuje szczególne uznanie nie tylko wśród młodego pokolenia – które ceni sobie nowinki technologiczne, elastyczność i brak zobowiązań – ale również wśród firm szukających bardziej ekonomicznych i zrównoważonych sposobów na zarządzanie sprzętem.
Subskrypcja sprzętu to nie tylko wygoda, ale także sposób na uniknięcie problemów związanych z utrzymaniem, serwisem, awariami czy szybką utratą wartości technologii – mówi Mordak. Szczególnie dobrze sprawdza się tam, gdzie potrzeby są tymczasowe lub dynamicznie się zmieniają – wśród studentów, freelancerów, startupów czy małych firm.
Komputronik oferuje sprzęt w modelu Device as a Service już od 2022 roku, a największą popularnością cieszą się w tym modelu smartfony, smartwatche i laptopy. Subskrypcja na 12 miesięcy to dziś standard, który pozwala w ekonomiczny sposób użytkować urządzenia najnowszych generacji. Bez zobowiązań, z możliwością przedłużenia lub zakończenia usługi.
Subskrypcje sprzętu IT entuzjastycznie przyjęły się w biznesie. Z usług DaaS korzystają już dziś np. biura rachunkowe, lekarze, kancelarie prawne, firmy budowlane czy projektanci wnętrz. To, że ten model pozyskiwania urządzeń zaskarbia sobie coraz szerszą rzeszę konsumentów potwierdza Andrzej Ptaszyński, partnership manager z WeSub. W maju br. liczba sprzętu w subskrypcji oferowanego przez firmę przekroczyła 10 tysięcy, a wartość całego portfela subskrypcji sięgnęła 20 milionów euro. Co więcej, według danych WeSub, 98 procent klientów decyduje się na przedłużenie umowy po pierwszym okresie korzystania – często wymieniając sprzęt na nowszy lub rozszerzając zakres subskrypcji.
To rozwiązanie nie tylko wygodne, ale i ekonomiczne. Klient nie płaci jedynie za sam sprzęt, ale cały pakiet usług. W efekcie całkowity koszt jest znacznie niższy niż suma wydatków, które trzeba by ponieść, kupując sprzęt i każdą z tych usług oddzielnie.
- Przy urządzeniach o wartości 20 tys. zł netto miesięczny czynsz subskrypcyjny wynosi średnio ok. 700 zł netto – obejmując nie tylko korzystanie ze sprzętu, ale również jego zabezpieczenie, wsparcie techniczne i serwis
– tłumaczy Ptaszyński.
Konsumpcjonizm ograniczony prawnie
Drugim impulsem, który może wkrótce uczynić DaaS standardem, są zmiany regulacyjne. Trwają prace nad zaostrzeniem unijnego rozporządzenia ESPR (Ecodesign for Sustainable Products Regulation). Nowe przepisy mają zmusić producentów do wydłużenia żywotności sprzętu elektronicznego – zarówno poprzez wymienialne części, jak i łatwość naprawy.
To sprawia, że „wynajmowanie technologii” zaczyna mieć sens nie tylko z punktu widzenia użytkownika, ale też środowiska i prawa. Subskrybowany sprzęt, objęty pełną ochroną i cyklicznie odnawiany, może lepiej odpowiadać wymogom nowej gospodarki o obiegu zamkniętym niż urządzenia kupowane na własność i szybko trafiające na elektrośmieci.
- Klienci coraz częściej pytają nie tylko o sprzęt, ale wsparcie w przypadku serwisowania – mówi Marcin Mordak. – Chcą mieć spokój i pewność, że nie zostaną z problemem sami. A skoro sprzęt ma być używany dłużej to właśnie taka kompleksowa opieka zaczyna mieć znaczenie.
Według danych Business Research Company wartość globalnego rynku Device as a Service sięgnęła w 2024 roku 152,5 miliarda dolarów. W 2025 roku ma to być już ponad 200 miliardów. Wszystko wskazuje więc na to, że przyszłość konsumpcji urządzeń IT coraz silniej będzie związana z wynajmem.