Coraz więcej producentów samochodów tłoczy się na jeszcze stosunkowo ograniczonym rynku pojazdów elektrycznych. Po raz pierwszy w historii Tesli sprzedaż jej aut spadła w porównaniu z rokiem poprzednim przez dwa kwartały z rzędu.
Tesla sprzedała w tym kwartale prawie 444 000 samochodów, co oznacza spadek o około 5% w porównaniu do zeszłego roku. Jest to mniejszy spadek niż 8,5% zanotowany w pierwszym kwartale. Spadek sprzedaży wskazuje na rosnącą konkurencję na rynku pojazdów elektrycznych. Mimo to, sprzedaż Tesli przewyższyła prognozy analityków wynoszące 436 000 pojazdów, co pozwoliło firmie utrzymać pozycję lidera w globalnej sprzedaży aut elektrycznych, wyprzedzając chińskiego producenta BYD. BYD sprzedał 426 000 pojazdów, co oznacza wzrost o 21% w porównaniu do zeszłego roku. Lepsze niż oczekiwano wyniki Tesli spowodowały wzrost jej akcji o ponad 9% w poniedziałkowym handlu. Jednak akcje Tesli są nadal o około 8% niższe od początku roku.
Tesla od ponad roku obniża ceny w obliczu rosnącej konkurencji firm takich jak BYD, Volkswagen, General Motors i Ford. Chociaż te obniżki zwiększyły sprzedaż, zmniejszyły również marże zysku. Tesla ogłosi wyniki finansowe za drugi kwartał 23 lipca.
GM nie podał globalnej sprzedaży, ale w USA sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 40% w porównaniu do zeszłego roku, osiągając rekordowe 22 000 sztuk. Ogólna sprzedaż wzrosła o 0,6%, mimo problemów z platformą CDK. Wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych zrównoważył niewielki spadek sprzedaży samochodów napędzanych benzyną.
Tymczasem GM zakończył produkcję swojego najlepiej sprzedającego się elektrycznego modelu Bolt, którego sprzedaż spadła o 90%. Jednak zwiększona sprzedaż modeli Blazer EV i Cadillac Lyriq zrekompensowała utracone wyniki Bolta. GM planuje do końca roku wprowadzić 10 nowych modeli elektrycznych na rynek USA.
Sprzedaż samochodów elektrycznych Toyoty w USA wzrosła o 301% do 11 600 sztuk, jednak to nadal niewielka część sprzedaży Tesli. Tesla nie podaje sprzedaży według krajów, ale szacuje się, że około 190 000 samochodów sprzedanych w kwartale trafiło do klientów w USA. To sześciokrotnie więcej niż łączna sprzedaż GM i Toyoty.
Tesla zmaga się jednak z rosnącą konkurencją i starzejącą się linią pojazdów. Model S, flagowy sedan, nie był przeprojektowany od 2012 roku, a Model Y od 2019 roku. Produkcja nowego pickupa Cybertruck rozpoczęła się pod koniec zeszłego roku, ale pojazd boryka się z problemami jakościowymi. Ostatnio Tesla ogłosiła trzecie i czwarte wycofanie Cybertrucka z powodu wad konstrukcyjnych, co objęło prawie wszystkie 12 000 sprzedanych pojazdów.