Sklepy i restauracje na lotniskach padły jako jedne z pierwszych ofiarą pandemii i spadku liczby podróży lotniczych. Ale podróżni znów zaczynają latać, dając sklepom na lotniskach oznaki nadziei.
Podróże lotnicze w Stanach Zjednoczonych osiągnęły ostatnio najwyższy poziom od początku pandemii, chociaż według danych Administracji Bezpieczeństwa Transportu nadal stanowią około połowy tego, co było przed pandemią.
W piątek amerykańskie Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom oświadczyły, że w pełni zaszczepione osoby mogą wznowić podróż z niskim ryzykiem dla siebie, ale nadal nie jest to zalecane ze względu na rosnącą liczbę przypadków koronawirusa.
Niedawny wzrost liczby podróży pomaga sklepom takim jak Hudson, jednemu z największych sprzedawców detalicznych na lotniskach w Stanach Zjednoczonych. Hudson tymczasowo zamknął ponad 700 ze swoich ponad 1000 sklepów ogólnospożywczych na lotniskach w USA w zeszłym roku podczas szczytu pandemii. W marcu 635 z nich zostało ponownie otwartych.
Dyrektor generalny Hudson, Roger Fordyce, stwierdził w e-mailu, że po ponownym otwarciu sklepów Hudson podróżni wydają więcej niż przed pandemią. Firma niedawno otworzyła Hudson Nonstop, sklep bez kasjera, wykorzystujący technologię Amazon „Just Walk Out”, i planuje wprowadzić tę koncepcję do nowych sklepów jeszcze w tym roku.
- Wierzymy, że niedawny wzrost liczby podróży jest napędzany stłumionym popytem na wizyty rodzinne i wakacje podróżujących w celach wypoczynkowych - powiedział Fordyce. - Mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma.
Inni przedstawiciele branży są ostrożnie optymistyczni co do odbicia.
- Jesteśmy zachęceni tym, że zaczynamy widzieć powrót ruchu - powiedział Rob Wigington, dyrektor wykonawczy Airport Restaurant & Retail Association, grupy branżowej. - Ale wciąż ma to miejsce bardzo powoli i jest bardzo nieregularny w całym kraju.
Caroline Andreotti, wiceprezes ds. Globalnego handlu detalicznego w branży turystycznej giganta kosmetycznego Coty, poinformowała w e-mailu, że chociaż podróże służbowe ucierpiały, „osoby o wysokich wydatkach i osoby podróżujące w celach wypoczynkowych nadal odwiedzają miejsca wakacyjne i kurorty”.
Coty udziela licencji na linie kosmetyczne Gucci, Marc Jacobs i innych luksusowych marek oraz sprzedaje takie produkty w sklepach lotniskowych.
- Istnieją bardzo pozytywne oznaki ożywienia w całej Azji, a na amerykańskim rynku sprzedaży detalicznej usług turystycznych można zauważyć poprawę - powiedziała.
Przed pandemią handel detaliczny na lotniskach kwitł. Rósł o około 8% rocznie dzięki większej liczbie podróżnych latających na całym świecie oraz wzrostowi liczby tanich linii lotniczych, które otworzyły podróże lotnicze dla nowych pasażerów.
Firmy takie jak Coty (COTY), Estée Lauder (EL), które licencjonują zapachy, takie jak Tom Ford, Michael Kors i Tommy Hilfiger oraz Moncler (MONRF), poszerzały swoją obecność na lotniskach jako alternatywa dla centrów handlowych i domów towarowych. Ale pandemia zniszczyła sklepy na lotnisku.
- Pandemia spowodowała najbardziej korozyjny i trwały kryzys w historii handlu detalicznego na lotniskach - stwierdził Martin Moodie, założyciel Moodie Davitt Report, dostawcy informacji o turystyce. - Uderzenie dla praktycznie każdego gracza było dotkliwe.
Szwajcarska firma Dufry (DFRYF), która jest właścicielem sklepów ogólnospożywczych Hudson, odnotowała 71% spadek sprzedaży w 2020 r. do 2,5 mld USD.
Ogólnie rzecz biorąc, sklepy i restauracje na lotniskach w Stanach Zjednoczonych straciły 3,4 miliarda dolarów przychodów w 2020 roku, według szacunków Airport Restaurant & Retail Association.
Wigington powiedział, że przed pandemią około 125 000 osób pracowało w sklepach i restauracjach na lotniskach w USA. Szacuje, że dzisiejsza liczba spadła o ponad połowę.
Z kolei Moodie dodał, że pełne ożywienie branży detalicznej na lotniskach zależy od wzrostu liczby pasażerów i będzie się różnić w zależności od kraju, w zależności od ograniczeń podróży nałożonych przez rządy.
Pierwsze podróże krajowe odrodziły się, a następne będą krótsze podróże regionalne. Ale długie podróże i podróże służbowe mogą nie odzyskać formy przez kilka lat, co może osłabić pełne ożywienie sklepów na lotnisku.