II Rzeczpospolita miała swoją Gdynię. My mamy CPK

Gotowy jest projekt koncepcyjny terminala i dworca CPK, a w przygotowaniu projekt budowlany. Spółka wykupiła pod inwestycje ponad 1.000 hektarów terenu. Trwają odwierty geologiczne, prace rozbiórkowe i przeprowadzki. W decydującą fazę wkroczyło postępowanie na wybór partnera finansowego dla części lotniskowej. Jest gotowy master plan, decyzja środowiskowa, Plan Generalny i uzgodnienia lotnicze. Trwa projektowanie i uzyskiwanie uzgodnień dla prawie 500 km linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.

- CPK to inwestycja, którą absolutnie uważam za jedną z najistotniejszych, jakie Polska realizuje w XXI wieku. Musimy cały czas iść do przodu, a ten kierunek to właśnie Centralny Port Komunikacyjny. II Rzeczpospolita miała swoją Gdynię, port, miasto czy stocznię, która została zbudowana na piasku z malutkiej rybackiej wioski. Teraz mamy plan i rozpoczętą inwestycję CPK, budowy jednego z największych lotnisk i systemu transportowego nie tylko w Europie, ale i na świecie. Czy go potrzebujemy? Tak! Ta inwestycja to jasna, klarowna i wyraźna realizacja naszych interesów – mówi Andrzej Duda, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.

Na terenie inwestycji lotniskowej CPK w samym sercu Polski od miesięcy trwają już na dużą skalę m.in. odwierty geologiczne, które dotyczą w sumie kilkuset lokalizacji, a także roboty rozbiórkowe i przeprowadzki. Objęły one dotychczas ponad 50 nieruchomości na terenie gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki.

- Często byłem pytany o to, „kiedy pierwsza łopata”. Tymczasem już nie jedna łopata, lecz wiele łopat, zostało wbitych, a prace trwają. Dzieje się to od wielu miesięcy, konsekwentnie, codziennie i nie w błysku fleszy. Wbrew niektórym krytycznym opiniom i powtarzanym nieprawdom, przeszliśmy od słów do czynów: z fazy planowania do projektowania i realizacji. Ten projekt infrastrukturalny poprawi życie mieszkańców Polski i będzie opłacalny dla gospodarki – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Spółka CPK zakupiła pod inwestycję w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć już ponad 1.000 hektarów gruntów. Do PDN zgłosiło się dotychczas ponad 1.300 właścicieli posiadających prawie 3.600 ha.

Master architekt CPK, czyli brytyjskie konsorcjum Foster+Partners, które zaprojektowało wcześniej m.in. lotniska w Hongkongu, Pekinie i Dosze – przygotowało projekt koncepcyjny terminala i dworca kolejowego CPK, który został zaprezentowany na początku lipca. Jednocześnie trwają zaawansowane prace nad projektem budowlanym, który ma być gotowy jeszcze w tym roku.

Spółka CPK posiada pakiet ważnych uzgodnień i dokumentów, m.in. master plan lotniska przygotowany przez spółkę Arup i ekspertów CPK, decyzję środowiskową z rygorem natychmiastowej wykonalności wydaną w przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest zatwierdzony przez Ministra Infrastruktury Plan Generalny i promesa zezwolenia na założenie lotniska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).

Jesienią spółka CPK złoży wniosek do Wojewody Mazowieckiego o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Tempo procedur zależy od Wojewody, ale spółka zakłada w swoich harmonogramach, że jest możliwe jej pozyskanie jeszcze w tym roku. Kolejnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę.

Uruchomienie pierwszego etapu lotniska CPK, czyli dwóch dróg startowych i infrastruktury o przepustowości do 40 mln pasażerów planowane jest na 2028 rok.

- Mamy pełną świadomość, że jest to niełatwy i ambitny harmonogram. Licząc od decyzji o budowie do planowanego uruchomienia, zamierzamy zrobić to 2,5 razy szybciej niż powstawał port Berlin-Brandenburg. Nasz projekt koncentruje się wokół pasażera, jest „szyty na miarę”, oparty na prognozach i elastyczny, tzn. zakłada etapowanie budowy w zależności od bieżącej sytuacji rynkowej – mówi Marcin Horała.

Spółka CPK przygotowuje budowę łącznie ok. 2.000 km linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości (KDP), z czego dla ponad 1.500 km są gotowe albo w opracowaniu studia wykonalności. Dla ponad 600 km skonsultowane zostały warianty przebiegów i wybrane te preferowane, czyli warianty inwestorskie. Spośród tej grupy projektowanie trwa już dla ponad 450 km, w tym dla priorytetowego odcinka Warszawa – CPK – Łódź.

Jak wynika z harmonogramu, wraz z pierwszym etapem lotniska przejezdne mają być: 140-kilometrowa linia KDP między Warszawą i Łodzią będąca obecnie na etapie zaawansowanego projektowania i tunel dalekobieżny w Łodzi, którego budowa rusza w tym roku. Zgodnie z harmonogramem, priorytetem będą te odcinki, które zostały wpisane przez UE do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i które Bruksela już dziś dofinansowuje, np. Warszawa – CPK - Łódź – Wrocław/Poznań.

W końcowej fazie jest wybór partnera strategicznego, czyli mniejszościowego udziałowca w spółce, która będzie odpowiadać za budowę i zarządzanie lotniskiem CPK. Warunek jest taki, że Skarb Państwa zachowa kontrolę właścicielską, czyli co najmniej 51 proc. udziałów.

Udział w postępowaniu ujawniło dotychczas dwóch kandydatów: francusko-amerykańska Grupa Vinci, jeden z największych operatorów lotnisk na świecie, i południowokoreański Port Lotniczy Incheon z Seulu, który znajduje się w czołówce najlepszych hubów świata, według rankingu Skytrax. Zainteresowanie tak doświadczonych podmiotów dowodzi, że projekt CPK jest biznesowo spójny, a część lotniskowa projektu jest rentowna i gwarantuje wysoką stopę zwrotu.

Skomentuj artykuł: