Nowa inwestycja w Porcie Gdańsk

W terminalu Baltic Hub w Porcie Gdańsk odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nabrzeża T3. Dzięki temu Baltic Hub stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. 

Na terenie byłej Stoczni Gdańskiej celebrowano budowę pierwszej w Polsce fabryki morskich wież wiatrowych. Nowa inwestycja wpisuje się w koncepcję rozwoju Pomorza jako centrum energetycznego kraju. 

- Jesteśmy w wyjątkowym miejscu, w Porcie Północnym, który w tym roku będzie miał już 50 lat. Baltic Hub jest trochę młodszy, niedługo skończy 18 lat. To najmłodsza część Portu Gdańsk (...). Wymaga konsekwentnego, wieloletniego wysiłku, inwestowania w infrastrukturę, przede wszystkim kolejową, żebyśmy mogli wyprowadzać i wprowadzać ładunki, bo taka jest rola portu. Potrzebujemy silnego intermodalu

 – przekonywała Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.

Od 2007 r., gdy powstało pierwsze głębokowodne nabrzeże, wówczas jeszcze pod szyldem DCT, osiągające roczną zdolność przeładunkową na poziomie 500 tys. TEU (jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp i objętości ok. 39 m3), wiele się zmieniło.  
Charles Baker, dyr. generalny Baltic Hub, przekonywał, że realizacja inwestycji, takich jak terminale kontenerowe w obecnej sytuacji na świecie ma niebagatelne znaczenie. Napięcia w rejonie Morza Czerwonego i Kanału Sueskiego oraz wojna w Ukrainie, wpływają na przebieg morskiego handlu i nie tylko. W rozwój portów warto więc inwestować. 

Budowa T3, trzeciego głębokowodnego nabrzeża rozpoczęła się w październiku 2022 r., a jej wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME. Utworzono już sztuczną wyspę, która powiększyła powierzchnię lądową Polski o 36 ha. Zakończono dotąd cały zakres robót czerpalnych, a teraz na powstałej wyspie trwają kolejne etapy prac budowlanych. Nowe nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m oraz place składowe wyposażone będą w najnowocześniejszy sprzęt – 7 suwnic nabrzeżowych STS i 20 półautomatycznych suwnic placowych RMG, których pierwsze części zostaną dostarczone już we wrześniu 2024 r. 

Nowy terminal T3 będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk. Pełne zakończenie prac na terminalu T3 planowane jest na koniec 2025 r.

Zdolności przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się o 1,5 mln TEU, by osiągnąć łącznie 4,5 mln TEU rocznie, co bezpośrednio przełoży się na wzrost konkurencyjności polskiego sektora portowego. To z kolei pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy zarówno regionu, jak i całego kraju. W 2023 r. Baltic Hub obsłużył 2,05 mln TEU. Zatrudnia ponad 1400 osób.

Wiatr w żagle łapie również branża offshore wind. Gdańska Wyspa Ostrów staje się centrum Morskiej Energetyki Wiatrowej. Na terenie b. Stoczni Gdańskiej trwa bowiem budowa zakładu produkcyjnego wież wiatrowych. To pierwsza w Polsce tego typu fabryka, która będzie posiadać zdolności produkcyjne umożliwiające wytwarzanie ponad 150 wież rocznie. Utworzonych zostanie tu ponad 500 miejsc pracy. Fabryka Baltic Towers zostanie oddana w II kwartale 2025 r.

 

Skomentuj artykuł: