Szybko, bo przez tunel

Bezpieczniej dla mieszkańców i  kierowców, sprawniej i bez konieczności przejeżdżania przez osiedla mieszkaniowe – taki jest cel budowy drogi ekspresowej S1 oraz obwodnicy Węgierskiej Górki. Na tej trasie powstaje też tunel. Natomiast najdłuższy tunel drogowy w Polsce o imponującej długości 2,3 km powstaje w okolicach Lubawki i Kamiennej Góry. 

Budowa S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki to jedno z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych. Obwodnica Węgierskiej Górki liczy 8,53 km. Wartość inwestycji to blisko 1,4 mld zł. – Dzięki zaangażowaniu środków budżetowych wkrótce obwodnica Węgierskiej Górki, tak potrzebna inwestycja, będzie gotowa. To ogromna korzyść przede wszystkim dla mieszkańców, którzy odetchną z ulgą i będą mogli bezpiecznie poruszać się po swoich miejscowościach. To także korzyść dla kierowców, którzy sprawnie włączą się w ruch tranzytowy na trasie S 1 i ominą centra miejscowości – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, który uczestniczył w operacji finalnego przebicia ostatniej nawy w tunelu drążonym w masywie Baraniej Góry. Minister podkreślił, że po ukończeniu inwestycji i połączeniu dwóch odcinków drogi ekspresowej będziemy jechać dużo bezpieczniejszą drogą, z większą dozwoloną prędkością. – Cały południowy odcinek S1 będzie przejezdny już w 2025 roku – wskazał minister Puda. S1 jest ważną trasą nie tylko dla Polski. Znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach ze słowacką granicą w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina-Skalite. 
Inwestycja S1 na odcinku Przybędza-Milówka zlokalizowana jest na terenie województwa śląskiego, w powiecie żywieckim, na terenie gmin: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka, Milówka. Przebicie drugiej nawy tunelu pod masywem Baraniej Góry zakończyło etap drążenia wszystkich tuneli. Pod koniec czerwca przebito pierwszą nawę, co zakończyło drążenie tunelu w kierunku Zwardonia. – To kolejny milowy krok w stronę społeczno-gospodarczego rozwoju regionu. Po okresie zaawansowanych prac dzisiaj możemy cieszyć się z następnej inwestycji, która ukazuje, jak efektywnie zmienia się infrastruktura drogowa w województwie śląskim, wysuwając na pierwszy plan bezpieczeństwo i oczekiwania mieszkańców oraz komfort podróży – mówi o przebiciu ostatniej nawy drugiego tunelu na S1 Przybędza–Milówka wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz. 
S1 jest realizowana z dofinansowaniem unijnym. Blisko 441 mln zł wyniesie dopłata ze środków UE na budowę innego odcinka drogi S1: węzeł Oświęcim– węzeł Suchy Potok w ramach projektu Budowa drogi ekspresowej S1 odc. Kosztowy-Bielsko-Biała. Warto podkreślić, że w programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027, w obszarze infrastruktury transportu drogowego priorytetem jest dokończenie realizacji korytarzy drogowych znajdujących się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Ponadto wsparcie będą mogły uzyskać inwestycje, które polegają na budowie i rozbudowie dróg pozwalających na powiązanie krajowej sieci drogowej z TEN-T. Dotyczy to także budowy obwodnic na drogach krajowych i ekspresowych, których zadaniem jest odciążenie miejscowości od nadmiernego ruchu drogowego. O dofinansowanie z FEnIKS będą mogły ubiegać się projekty polegające na budowie lub przebudowie autostrad, dróg ekspresowych i pozostałych dróg krajowych. Wsparcie  będzie dotyczyć inwestycji w całym kraju. Głównym beneficjentem będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

W okolicach Lubawki i Kamiennej Góry powstaje najdłuższy tunel drogowy w Polsce o imponującej długości – 2,3 km. Jest on jednym z kluczowych elementów nowej drogi szybkiego ruchu S3, stanowiącej połączenie między Bałtykiem a Czechami wzdłuż zachodniej granicy Polski. 
Nadal trwają prace nad budową trasy łączącej Świnoujście z Lubawką, która będzie miała łączną długość około 500 kilometrów. Najważniejsze i zarazem najtrudniejsze do realizacji odcinki trasy stanowią dwunawowe tunele drogowe przebijające się przez górskie pasma. Jeden z nich to najdłuższy, jak dotąd, tunel w Polsce - TS-26 o długości około 2300 metrów. Wiedzie on pomiędzy miejscowościami Sady Górne oraz Stare i Nowe Bogaczowice. Prace realizowane są przez konsorcjum firm - PORR oraz PORR Bau. 
Tunel TS-26 składa się z dwóch głównych naw przeznaczonych dla pojazdów, osiem poprzecznych przejść ewakuacyjnych oraz jednego środkowego przejazdu awaryjnego. Dłuższy tunel został wydrążony przy zastosowaniu technologii NATM, która opiera się na wykorzystaniu samonośności górotworu jako głównego elementu strukturalnego. Prace w tym tunelu obejmują również hydroizolację, zbrojenie oraz betonowanie przyczółków i sklepień. Zgodnie z planem, proces betonowania ostatecznej konstrukcji został zakończony w maju 2023 roku. 

Skomentuj artykuł: