Od września nowy przedmiot w szkołach

Za kilkanaście dni rozpocznie się nowy rok szkolny, a wraz z nim w szkołach będzie obowiązywał m.in. nowy przedmiot biznes i zarządzenie, który zastąpi dotychczasowe podstawy przedsiębiorczości i przedmioty ekonomiczne. Jedna z największych zmian zakłada pracę zespołową i metodą projektową. Fundacje Zwolnieni z Teorii oraz Empiria i Wiedza do tej pory wysłały tysiąc zestawów materiałów pt. “Narzędziownik nauczyciela przedmiotu biznes i zarządzanie”, który ma w tym zakresie wesprzeć kadrę w całej Polsce. Na czym polega ta zmiana i jak przygotować na nią nauczycieli oraz uczniów?

Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego z czerwca 2023 r. o 8 proc. wzrosła liczba uczniów w szkołach ponadpodstawowych w porównaniu z poprzednim rokiem szkolnym. Według tych samych danych jednocześnie o 0,7 proc. spadła liczba nauczycieli, a to oni staną przed zadaniem poprowadzenia nowego przedmiotu, stosując nowoczesne sposoby nauczania: metodę projektową i pracę zespołową.

Z badań przeprowadzonych przez niezależną agencję badawczą na zlecenie Fundacji Zwolnieni z Teorii wynika, że ponad 72 proc. nauczycieli jako największe wyzwanie postrzega nowy sposób nauczania przedmiotu tj. zarządzanie projektami i projekt zespołowy.

Tysiące nauczycieli w całej Polsce ma przed sobą zadanie przygotowania nowych scenariuszy lekcji i programu nauczania uwzględniającego zupełnie nowe komponenty, m.in.: zarządzanie projektami i projekt zespołowy. W odpowiedzi na to wyzwanie fundacje Empiria i Wiedza oraz Zwolnieni z Teorii wraz z partnerami: uczelniami, firmami i instytucją publiczną wysłały dla nauczycieli nowego przedmiotu ponad tysiąc narzędziowników, a w sierpniu planują kolejną serię wysyłek. Opracowane materiały zawierają gotowe już szkolenie online dla nauczycieli w formie e-learningu, narzędzie edukacyjne, które służy do monitorowania efektów pracy uczniów i jest wyposażone w materiały na lekcje dla prowadzących, w tym przykłady już zrealizowanych projektów oraz pakiet fizycznych materiałów, które wysyłane będą przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Więcej informacji na stronie: biz.zwzt.pl.

To, co najbardziej wybrzmiewa z lektury ramy programowej to praca zespołowa realizowana przy długofalowym projekcie, czego dotychczas w wielu szkołach brakowało. A szkoda, bo potem w życiu dorosłym okazuje się, że ta umiejętność pracy z innymi, tłumaczenia im swoich racji, przekonywania czy negocjowania ma ogromne znaczenie. Z mojej perspektywy wprowadzenie do podstawy programowej prawdziwej pracy projektowej uczniów to przełomowy moment dla polskiego systemu edukacji

ocenia Marcin Bruszewski, ekspert ds. edukacji, wiceprezes Fundacji Zwolnieni z Teorii, która od blisko 10 lat wspiera uczniów w realizacji zespołowych projektów społecznych oraz nauczycieli towarzyszących im na każdym etapie projektu

Jak dodaje ekspert dotychczasowy przedmiot szkół ponadpodstawowych "podstawy przedsiębiorczości" doczekał się reformy w dobrym kierunku.

Nowy kierunek to kształcenie kompetencji 4K: kooperacji, kreatywności, komunikacji i krytycznego myślenia. Mniej makroekonomii, więcej pracy zespołowej. Przedmiot ma mieć swoje rozszerzenie i maturę, w tym zupełne novum, bo Ministerstwo obiecało, że 30% wyniku z matury będzie za projekt zespołowy uczniów. Angażowanie uczniów w zespołowe projekty to kluczowa zmiana, bo postawy i kompetencje współpracy najlepiej kształtuje trening, nie możemy uczniom dać do tego podręcznika i liczyć, że on wystarczy do nabycia kompetencji

dodaje Bruszewski
Źródło

Skomentuj artykuł: