Realizuje się scenariusz spadku cen paliw poniżej 6 zł - wynika z analiz ekspertów BM Reflex. "Zgodnie z ostatnimi prognozami ceny benzyny Pb95 i diesla spadły już poniżej 6,00 zł/l na dużej części stacji. Średnie ceny paliw wynoszą natomiast dla benzyny bezołowiowej 95 - 6,07 zł/l (-25 gr/l w ciągu tygodnia), bezołowiowej 98 – 6,83 zł/l (-17 gr/l), oleju napędowego 6,09 zł/l (-14 gr/l) , autogazu – 2,87 zł/l (+4 gr/l)" - czytamy na stronach BM Reflex.
Z komentarza rynkowego analityków BM Reflex wynika, że mamy trzeci tydzień głębokiej korekty cen detalicznych, po której skala obniżek cen z rynku hurtowego niemal w całości została przeniesiona na stacje. "A jeśli tak, to dużo większych spadków na stacjach możemy już nie obserwować. Średnie ceny benzyny Pb95 i diesla mogą spaść do poziomu 5,99 zł/l i na nim pozostawać na przełomie września i października. W dalszym ciągu lekkie korekty w górę możemy obserwować w przypadku autogazu" prognozują eksperci. We wrześniu ceny benzyny bezołowiowej 95 spadły w sumie o 60 gr/l, benzyny bezołowiowej 98 o 40 gr/l, oleju napędowego o 41 gr/l, a autogazu wzrosły o 4 gr/l. Po tych obniżkach ceny benzyny i oleju napędowego spadły do poziomu sprzed wybuchu wojny w Ukrainie.
Wzrosty cen listopadowej serii kontraktów na ropę Brent wyhamowały w rejonie 96 USD/bbl. W piątek rano ropa Brent kosztowała niecałe 94 USD/bbl i jest to poziom zbliżony do ubiegłotygodniowego. "Ostatnie wypowiedzi saudyjskiego minister energii sugerują, że mimo wzrostu cen ropy naftowej producenci OPEC+ nie zamierzają w najbliższym czasie luzować limitów wydobycia. W dalszym ciągu blisko tegorocznych maksimów utrzymują się ceny olejów na rynku ARA. Duże wzrosty na tym rynku obserwowaliśmy w czwartek do decyzji władz rosyjskich. Rosja dekretem z 21 września wprowadziła tymczasowy zakaz eksportu paliw : benzyn, diesla o specyfikacji letniej, przejściowej i zimowej oraz olejów opałowych i ciężkich. Tym samym z globalnego rynku zniknie około 1 mln bbl/d rosyjskich paliw. Embargo nie obejmuje eksportu do krajów Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (Białoruś, Armenia, Kazachstan, Kirgistan). Zakaz eksportu ma ustabilizować ceny na krajowym rynku, pomóc w walce z szarą strefą w eksporcie i ograniczyć problemy z podażą paliw w okresie żniw. Ceny benzyn i diesla na rynku rosyjskim już latem osiągnęły rekordowe poziomy. Dla globalnego rynku oznacza to wzrost popytu na paliwa (głównie oleje) produkowane w innych regionach przede wszystkim na Bilskim Wschodzie i Azji" - piszą analitycy. W USA zapasy ropy naftowej spadły o 2,1 mln bbl do 418,5 mln bbl. Zapasy olejów zmniejszyły się w skali tygodnia 2,9 mln bbl do 119,7 mln bbl. Amerykański poziom zapasów ropy naftowej jest 3% niższy od 5-letniej średniej dla tej pory roku. Poziom zapasów olejów jak na tę porę roku pozostaje niski – 14% poniżej 5-letniej średniej dla tej pory roku.
- Ceny listopadowej serii kontraktów na ropę Brent ustanowiły nowe tegoroczne maksima w rejonie 94 USD/bbl. Ropa naftowa Brent pozostaje najdroższa od połowy listopada 2023. Ceny rosyjskiej ropy naftowej Urals FOB Rotterdam wzrosły do 83,70 USD/bbl i są najwyższe od lipca 2022 roku. Ceny diesla CIF NWE na europejskim rynku ARA wzrosły do 1043 USD/t co oznacza, że diesel jest najdroższy od listopada 2022 roku - piszą w swej analizie Urszula Cieślak i Rafał Zywert z BM Reflex. - Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) prognozuje wzrost światowej konsumpcji ropy i paliw w tym roku o 2,2 mln bbl/d do 101,8 mln bbl/d z czego około 1,6 mln bbl/d wzrostu przypadnie na same Chiny.W lipcu chiński popyt na paliwa i ropę osiągnął rekordowy poziom 16,7 mln bbl/d.W roku 2024 oczekiwany jest spadek światowego tempa wzrostu popytu do 0,99 mln bbl/d. Konsumpcja ropy naftowej i paliwa w Chinach ma wzrosnąć 0,64 mln bbl/d. IEA w związku z zauważalnym wzrostem popytu w drugiej połowie tego roku (1,5 mln bbl/d w porównaniu z pierwsza połową tego roku) i zapowiedziami utrzymania do końca roku dodatkowych cięć produkcji przez Arabię Saudyjska i Rosję w wielkości 1,3 mln bbl/d, oczekuje w drugiej połowie roku deficytu podaży na średnim poziomie 1,24 mln bbl/d (1,4 mln bbl w III kwartale i około 1,1 mln bbl/d w IV kwartale). W ocenie OPEC w IV kwartale deficyt ropy naftowej wzrośnie do 3 mln bbl/d - dodają.