Polacy coraz rzadziej płacą gotówką. Wyjątkiem - usługi

71 proc. badanych używa karty płatniczej minimum raz w tygodniu, a 53 proc. Blika - przekazano w raporcie firmy Inquiry. Jak dodano, 6 na 10 badanych zadeklarowało, że płacą gotówką minimum raz w tygodniu. Gotówką najczęściej płacimy za usługi np. wizytę u fryzjera.

W opublikowanym we wtorek badaniu zwrócono uwagę, że 32 proc. transakcji w Polsce wciąż odbywa się za pomocą gotówki. Zwrócono jednak uwagę, że na znaczeniu zyskują obecnie e-portfele (Google Pay, Apple Pay) oraz Blik.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że płatności Blik zna obecnie 90 proc. respondentów, a 53 proc. z nich Blikiem płaci przynajmniej raz w tygodniu. Zaznaczono jednak, że mimo to nadal najpopularniejszą metodą płatności wśród Polaków jest wykorzystanie karty płatniczej. 71 proc. badanych zadeklarowało, że używa jej minimum raz w tygodniu.

W informacji podkreślono, że rośnie popularność szybkich płatności internetowych (27 proc. korzystających minimum raz w tygodniu) oraz e-portfeli (22 proc.). 

"Wciąż jednak 6 na 10 Polaków minimum raz w tygodniu dokonuje płatności przy pomocy gotówki"

 - dodano.

Jak wynika z raportu, rachunki Polacy opłacają najczęściej za pomocą internetowego przelewu bankowego, a podczas zakupów w sklepie stacjonarnym używają karty płatniczej. W płatnościach internetowych dominuje Blik.

Gotówka, jak poinformowano, jest nadal popularna w określonych sytuacjach, ale częstotliwość z jaką po nią sięgamy maleje. Polacy zazwyczaj płacą gotówką za usługi – np. wizyty u fryzjera, usługi kosmetyczne czy przejazdy taksówkami.

W ocenie autorów raportu polscy konsumenci mają bardzo duże zaufanie do płatności cyfrowych i jednocześnie są bardzo otwarci na nowoczesne rozwiązania. 80 proc. respondentów ufa metodom płatności cyfrowych, które są im znane. Obecnie największym zaufaniem cieszą się przelewy bankowe, szybkie płatności internetowe oraz karty płatnicze.

Dodano, że Blik również zdążył zyskać zaufanie Polaków (76 proc. badanych). Zwrócono ponadto uwagę, że rośnie również poziom zaufania do coraz bardziej popularnych e-portfeli, np. Google Pay czy Apple Pay (wzrost z 55 proc. w 2023 r. do 63 proc. w 2024).

"Aby nowoczesne metody płatności zostały przyswojone przez Polaków, muszą być przede wszystkim proste oraz wygodne - jest to zdecydowanie najważniejszy czynnik wyboru. Mają nam po prostu ułatwiać życie. Kolejny ważny czynnik to szybkość transakcji, która okazuje się dla wielu respondentów kluczowa. Bezpieczeństwo transakcji zajmuje dopiero trzecie miejsce" - podsumowano.

Badanie zostało zrealizowane w 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1001 dorosłych Polaków metodą CAWI. Wyniki porównano z analogicznym badaniem zrealizowanym rok wcześniej.

Źródło

Skomentuj artykuł: