Wielu młodych Amerykanów w tym sezonie świątecznym, zamiast o fizyczne zabawki, prosi o prezenty pod choinkę w postaci wirtualnych walut, takich jak Roblox Robux i Fortnite V-dolce. Dają one użytkownikom dostęp do funkcji premium, ekskluzywnych gier oraz możliwości tworzenia i sprzedawania przedmiotów.
Nicole Randol – matka dwóch chłopców w wieku 6 i 10 lat z Missouri – niedawno opublikowała wiadomość na popularnej grupie rodzicielskiej na Facebooku na temat Robuxa, wirtualnej waluty do gier dla platformy Roblox: „Target miał 40% zniżki na Robuxa”.
W następnych chwilach prawie dwustu rodziców odpowiedziało, mówiąc, że pobiegli do sklepu, aby kupić garści kartek lub szybko dodali je do swoich koszyków online, zanim się wyprzedały.
Spodziewam się, że będzie to najbardziej ekscytująca rzecz, jaką ich dzieci otworzą w Boże Narodzeni. Ponieważ zawsze mówimy „nie”, dzieci będą bardzo zaskoczone
Roblox odnotował 70,2 miliona średnich dziennych użytkowników w listopadzie, co stanowi wzrost o 20% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Konkurencyjne platformy, takie jak Fortnite i Minecraft, mogą pochwalić się podobną liczbą użytkowników, ponieważ dzieci i nastolatki spędzają miliardy godzin każdego roku w tych wirtualnych światach.
Według niedawnego badania opublikowanego przez Entertainment Software Association, większość dziewcząt (59%) i chłopców (86%) w wieku od 10 do 17 lat stwierdziła, że chce prezentów związanych z grami wideo na święta, przy czym subskrypcje gier wideo (39%), konsole (38%), akcesoria do gier (32%) i waluta w grach (29%) przewyższają prośby o fizyczne gry wideo (22%).
Chociaż koncepcja wirtualnych pieniędzy do gier nie jest nowa, platformy takie jak Roblox nadal budują własną gospodarkę, w której dzieci nie tylko wydają pieniądze na wirtualne przedmioty dla awatarów, takie jak ubrania, akcesoria oraz nowe treści i funkcje, ale także mogą je tworzyć i sprzedawać.
Tymczasem prognozowana sprzedaż zabawek w okresie świątecznym ma spaść w tym roku w związku ze spowolnieniem gospodarczym i oszczędnościami w wielu gospodarstwach domowych, które priorytetowo traktują podstawowe produkty.
Wielu sprzedawców detalicznych w tym sezonie oferuje również konsole do gier po obniżonej cenie a także oferty pakietowe, które zwykle są szybko wykupywane.
Przedmioty związane z grami to nie jedyne rzeczy, które w tym roku znajdują się na radarach prezentów. Jim Silver, redaktor naczelny serwisu z recenzjami zabawek TTPM, powiedział, że ludzie kupują przecenione zabawki popularnych marek, takich jak Barbie, Lego, Hot Wheels, Squishmallows i LOL.
Mimo to, wraz ze wzrostem liczby subskrypcji i waluty do gier, to, co ląduje pod choinką, może z powodu kryzysu ekonomicznego być w tym roku mniejsze niż przed laty.